Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1175183_0001.png
1175183_0002.png
1175183_0003.png
1175183_0004.png
Dato: 5. oktober 2012Kontor: By og LandSagsnr.:2012 - 3290Sagsbehandler: Uffe AndreasenDok id:
Talepapir for minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen ved samråd Aden23. oktober 2012
Det talte ord gælderFørst vil jeg godt sige tak for spørgsmålet fra udvalget og Birgitte Josefsen som handler omJosefsen,min to-do liste.Der er meget på programmet, og jeg har næsten savnet at være i udvalget, så tak for det.,Afsættet for spørgsmålet er en artikler i Jyllandsposten den 22. maj 2012. J bliver bedt om2012. Jegat redegøre for den i artiklen omtalte ”to do” liste og for, hvilke konkrete forslag afdo”-listelanddistriks- og øpolitisk karakter, der kommer til behandling i det kommende folketingsår.Jeg vil gerne indlede min besvarelse med lidt fakta på udfordringerne i den almeneboligsektor. Det er jo det, artiklen indeholder.indeholder.Der er pr. 1. september 2012 registreret lige2knap 3.500 ledige almene boliger i Danmark hvilket er beskedne 6,2 promille af denDanmark,samlede almene boligmasse. De ledige boliger er koncentreret i bestemte afdelingerafdelinger.Hvilket fortrinsvis blandt kommuner i det nordlige Jylland, i Sønderjylland og på øerne. DeSønderjyllandalmene boliger vil jeg godt vende tilbage til.Mendet ikke kun er almene bol ger, som står tomme. Center for Landdistriktsforskning harboliger,udgivet en rapport om boligmarkedet i yderkommunerne mellem 1982 og 20102010.Det konkluderes,at der er en klar sammenhæng mellem på den ene sideatbefolkningsudvikling og boligpriserne og på den anden side antallet af tomme boliger.boligpriserne,Og hvad betyder det? Jo det betyder, at med den befolkningsudvikling fra land til by, vi haroplevet i flere årtier, har vi også oplevet en forskydning i, hvor mange der ønsker at bo ogleve i vores landdistrikter.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Men det er ikke hele forklaringen. Center for Landdistriktsforskning peger desuden på, at viogså er ramt af resultatet af den tidligere regerings politik. De skriver det lige ud:At byggeaktiviteten i landdistrikterne har været al for høj i boligboom i årene 2005 og 2006.De peger på det generelt ophedede boligmarked i Danmark, der delvist blev drevet af forholdsåsom introduktionen nye af låneformer og fastfrysningen af ejendomsværdiskatten.I lyset af det spørges der så til min to-do liste.Først vil jeg godt som lovet give en runde på de almene boliger.I almenboligloven er der en række redskaber til at håndtere udfordringen med tomme almeneboliger.Ansvaret hviler i første række på boligorganisationen, men det er også et anliggende forkommunerne i styringsdialogen med boligorganisationerne.Det er som udgangspunkt boligorganisationerne, der dækker lejetab i afdelingerne.Organisationerne kan også yde tilskud eller lån til fysisk, økonomisk og social genopretningaf en afdeling. Helt eller delvist salg eller delvis nedrivning kan også komme på tale.I alvorligt nødlidende afdelinger er der mulighed for at opnå støtte fra Landsbyggefonden forat sikre afdelingens videreførelse.Ud over boligorganisationernes mangfoldighed af redskaber kan løsningen også involverekommunen direkte.Kommunerne har en række generelle redskaber til at påvirke boligefterspørgslen via denlokale boligpolitik og den kommunale planlægning i øvrigt. Fx afhænger boligefterspørgslen ien by af udbuddet af offentlige servicefunktioner.Kommunerne kan endvidere beslutte at yde lån til nødlidende afdelinger.I sidste instans kan det blive nødvendigt at skride til nedrivning af boliger. Landsbyggefondenog kommunen har mulighed for at give tilskud ved delvis nedrivning af en afdeling. Hervednedbringes det overflødige antal boliger.Jeg synes, det er vigtigt at slå fast, at udviklingen på de lokale boligmarkeder i kommunernemå ses i sammenhæng på tværs af boligejerformerne. Det må ikke blive sådan, at vi blindtriver almene boliger ned, blot fordi det er muligt, mens der bor familier i private boliger, somer kondemnable.Jeg tror, at vi alle har set på TV om de boligforhold, som nogle af vores svageste familier borunder.Måske handler det om, at kommunen skal hjælpe familierne med at flytte til de ledige almeneboliger og få kondemneret de dårlige private boliger.

2

af

4

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Når det kommer til de private boliger, har vi ikke helt samme systematiske adgang til atarbejde med udfordringen. I bund og grund handler det om, at det lokale boligmarked erattraktivt nok til at tiltrække de beboere, som vil gøre byen og boligerne beboede. Det erderfor ikke simple tiltag, som skal til for at ændre byerne og boligernes attraktionsværdi. Derskal flere ting til:Vi skal støtte og styrke de beboere, som bor og lever i områderne. Det gør man ikkeved hele tiden at tale om den ”rådne banan”. Sådan en har man ikke lyst til at bo i.Vi skal med vores lokale aktionsgrupper styrke netværk og virkelyst.Og så skal vi med klassisk byfornyelse være fødselshjælpere på at skabe attraktiveboligområder.
Samlet set er alle tiltag, som styrker landdistrikterne med til at modvirke ledige boliger.Kommunerne har en vigtig opgave. Derfor skal økonomien for kommuner med de særligelanddistriktsudfordringer styrkes. Og det har regeringen i al beskedenhed alleredegennemført. Vi har ændret på landdistriktskommunernes økonomiske grundvilkår.Vi har sammen med Enhedslisten justeret udligningsordningen, så den bliver mere rimelig iforhold til kommunernes behov.Med den nye udligningsordning bliver der overordnet flyttet godt 400 mio. kr. fra større byertil landområderne. Og så bliver tilskuddet til kommuner med øer og færgedrift bliver øgetmed 15 mio. kr.Og så ved jeg, at spørgeren har glædet sig til to-do listen: Som det fremgik af regeringenslovprogram, har regeringen flere tiltag undervejs.For det første vil jeg i denne folketingssamling foreslå en ændring af byfornyelsesloven, derbetyder, at mulighederne efter Indsatspuljen indarbejdes i byfornyelsesloven, og såledesbliver permanente.Ændringerne vil tage udgangspunkt i en omfordeling af den del af byfornyelsesrammen, derafsættes til områdefornyelse og bygningsfornyelse i områder. Mindre byer får såledesfortrinsret til en større andel af midlerne end hidtil, og får dermed bedre muligheder for atkombinere indsatsen over for boligerne med en fornyelse af det område, boligerne erbeliggende i.Herudover vil ændringen bl.a. omfatte mulighed for øget refusion fra staten til degrundlæggende byfornyelsesforanstaltninger, der gennemføres i de små byer, samtkommunalt opkøb af bygninger i de mindste byer og landdistrikterne.Dernæst vil der blive fremsat en ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene,så helårsboliger kan anvendes til fritidsformål.På den måde vil det lokale boligmarked lettere tilpasse sig efterspørgslen og ønsket tilboliger.

3

af

4

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Og så vil der blive fremsat et forslag, som giver kommunerne mulighed for at indbringe sagerom vedligeholdelsesmangler for huslejenævnene på nogle af de boliger, som potentielt setkan blive opkøbt og lejet ud af boligspekulanter.Jeg er overbevist om, at disse sanktioner vil fratage sådanne spekulanter lysten til atfortsætte denne form for udlejning.Jeg tror, at det er et meget vigtigt tiltag.Endelig vil regeringen vil give landets kommuner bedre muligheder for at tage hånd om desærlige udfordringer, der ligger i de vanskeligt stillede landdistrikter – også til gavn forlandsbyerne. Vi vil fremsætte forslag om en modernisering og forenkling af planloven, somskal skabe en balanceret og fornuftig tilgang til udfordringerne.Alt i alt har jeg altså en række konkrete politiske initiativer på bedding, som vil forbedreboligsituationen i vores landdistrikter og på øerne. Jeg glæder mig til at drøfte forslagenemed de relevante ordførere senere i denne samling.Der er flere af forslagene, som relevant hører til her i udvalget, men det er som bekendtFolketinget, som beslutter det. Jeg håber meget, at udvalget her vil blive aktivt inddraget påde relevante lovforslag.

4

af

4

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk