Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1262214_0001.png
1262214_0002.png
1262214_0003.png
1262214_0004.png
TALEPUNKTLanddistriktsministerens talenote til samrådsspørgsmål M og L i Folketingets Udvalg forLanddistrikter og Øer den 22. maj 2013(Det talte ord gælder)
Indledning – tak for spørgsmåleneIndledningsvis vil jeg takke Anni Matthiesen for spørgsmålene. Samrådet her er en godanledning til at forklare om nogle af de administrative udfordringer, som findes på området.Det giver mig også en mulighed for at redegøre for initiativer, som allerede er iværksat for atredegøreimødekomme disse udfordringer.Spørgsmålene er mere specifikt rettet mod samarbejdet mellem LAG koordinatorerne ogLAG-koordinatorerneCenter for projekttilskud i NaturErhvervstyrelsen, herunder om der er områder, hvor tingenekan ske mere smidigt og mindre bureaukratisk.Tillige spørges der til, hvilke initiativer Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter ogNaturErhvervstyrelsen under Fødevareministeriet har iværksat for at nedbringe antallet af fejlog dermed også sagsbehandlingstiden for ansøgninger om LAGLAG-midler.Der er to spørgsmål, som bør ses i sammenhæng, og som derfor i det følgende vil blivebesvaret under ét.Ansvar og arbejdsdelingSom landdistriktsminister har jeg det overordnede ansvar for den ordning underprogrammerne, som spørgsmålene konkret vedrører, nemlig ordningen om de lokaleaktionsgrupper, også kaldet LAGLAG-ordningen.Administrationen af LAG-ordningen er i henhold til en samarbejdsaftale og en driftsaftaleordningenmellem Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og NaturErhvervstyrelsen delegeret tiltyrelsenNaturErhvervstyrelsen under Fødevareministeriet. Det betyder, at det erNaturErhvervstyrelsen, der har ansvaret for den daglige tilrettelæggelse og udførelse af,LAG-administrationen.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
NaturErhvervstyrelsen administrerer ligeledes de øvrige tilskudsordninger underlanddistriktsprogrammet og er godkendt som udbetalingsorgan for EU-tilskud.Godt samarbejde, men også udfordringerGenerelt er der et godt samarbejde mellem de lokale LAG’er og de ansvarlige myndigheder.Selve LAG-ordningen er jo baseret på lokal styring, netværk og samarbejde. Samtidig erLAG-ordningen en del af store EU-programmer. Det indebærer, at LAG-ordningen erunderlagt en lang række regler og procedurer på lige fod med andre EU-tilskudsordninger.Og det giver selvfølgelig nogle særlige udfordringer.På den ene side skal der i LAG-ordningen være en lokal selvbestemmelse og et lokaltengagement. For det er drivkraften i denne ordning.På den anden side er tilskudsordningen underlagt et administrativt system med komplicerederegler, som skal overholdes. Vi har nogle forvaltningsmæssige forpligtelser i forhold til EU-systemet, som ikke kan tilsidesættes.Som ansvarlig minister på området vil jeg gerne have pengene hurtigt ud og arbejde lokalt.For vi kan se, at LAG-ordningen virker og skaber lokale arbejdspladser.Jeg er derfor meget optaget af en effektiv og troværdig sagsbehandling.I tilrettelæggelsen af LAG-ordningen i den nye programperiode, vil der være stort fokus på atforenkle og effektivisere administrationen af både ansøgninger og udbetalinger.Det har der ikke været tilstrækkeligt fokus på i indeværende programperiode.Der skal være klare mål for sagsbehandlingstiden i fremtiden, som er afstemt mellemmyndighederne og de frivillige så ansøgere og projektholdere kan planlægge herefter.Fælles interesse – fælles ansvarEn forudsætning for en hurtig og effektiv sagsbehandling er imidlertid, at alle relevanteoplysninger fremgår af ansøgningen ved modtagelsen. Så kan sagsbehandlingenpåbegyndes uden, at NaturErhvervstyrelsen først skal i yderligere dialog med ansøger ellerLAG-koordinator. Det er desværre langt fra tilfældet i dag, og det medvirker til at forlængesagsbehandlingstiden væsentligt.Denne udfordring skal løses i fællesskab mellem LAG’erne og myndighederne. Vi har etfælles ansvar for og interesse i at få gode ansøgninger ind, der kan behandles hurtigt ogeffektivt.InitiativerNoget af det første, jeg gjorde som minister, var derfor også at sætte fokus på at få ændretde relevante bekendtgørelser og vejledninger for at gøre den del af processen mere
2af4Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
brugervenlig. For at nå ud til brugerne blev der som opfølgning holdt informationsmøder forkoordinatorer og bestyrelsesmedlemmer om ændringerne.Dette har haft en vis effekt på kvaliteten af indsendte ansøgninger. Men den nuværendeprogramperiode er inde i sit sidste år, og fristen for LAG’erne for at indstille ansøgninger tiltilskud er den 1. juli i år. Vi må derfor også erkende, at nogle problemer først kan løses påden lange bane – i den kommende programperiode.Initiativer, der virker her og nuVi har imidlertid allerede iværksat en række yderligere tiltag, der skal virke i den nuværendeprogramperiode.Således indførte NaturErhvervstyrelsen i efteråret en ny procedure, hvorefter alleansøgninger, der er fuldt oplyste ved modtagelsen, bliver prioriteret. Det fiksagsbehandlingstiden til at falde.NaturErhvervstyrelsen har for nylig også etableret en ny procedure for selve modtagelsen afansøgninger. Den kaldes for ”syvplus fjorten”-princippetog indebærer, at ansøgere får enkvittering og anmodning om eventuelle supplerende oplysninger inden for syv dage efteransøgningens modtagelse.Ansøgeren har herefter fjorten dage til at indsende de ønskede supplerende oplysninger.Hvis det ikke giver resultat, sendes en rykker med en ny frist på fjorten dage. Herefter bliversagen afgjort på det foreliggende grundlag.Samtidig er det aftalt med NaturErhvervstyrelsen, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikterhjælper med behandlingen af ansøgninger og telefonbetjeningen i maj måned. Det givermere ro til at behandle de ansøgninger, som allerede er modtaget i NaturErhvervstyrelsen.Initiativer på længere sigt – den kommende programperiodePå længere sigt skal vi have gjort regelgrundlaget mere enkelt, og ansøgningsmateriale ogbetingelser for tilskud endnu mere brugervenligt.I næste programperiode skal der derfor være helt klare mål for sagsbehandlingstiden.Det er vigtigt, at vi får et program og administration, der på enkel og effektiv vis understøtterden vigtige LAG-indsats lokalt.Det vil vi gøre vi i dialog med brugerne, herunder bl.a. bestyrelsesformændene iKoordinationsudvalget for de lokale aktionsgrupper, koordinatorerne og andre med erfaringpå området.Vi skal simpelthen have en forventningsafstemning.
3af4Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Jeg kan også nævne, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og NaturErhvervstyrelsenhar iværksat en ekstern konsulentanalyse af den administrative organisering ogsagsgangene. Formålet er at strømline, forenkle og effektivisere administrationen.Resultaterne af denne analyse vil også indgå i vurderingen af, hvordan sagsadministrationenskal tilrettelægges i den kommende programperiode fra 2014.AfslutningMed disse initiativer og med grundig dialog om det kommende program vil det være muligt atdrage nytte af de erfaringer, vi har fået i den nuværende programperiode og gøre det mereeffektivt fremover.Der vil være et helt andet og stærkt fokus på at forenkle og effektivisere sagsbehandlingen –langt stærkere end der har været hidtil, så vi undgår de lange sagsbehandlingstider.På den måde får vi størst mulig effekt af de midler, der er afsat, til gavn for udvikling ogjobskabelse i vores landdistrikter og fiskeriområder.Jeg vil herefter overlade ordet til fødevareministeren for eventuelle supplerendebemærkninger.
4af4Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk