Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1258904_0001.png
1258904_0002.png
1258904_0003.png
1258904_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriErhvervsenheden/UHEDen 7. juni 2013Sagsnr.: 20925Dok: 538954
TALEPUNKTFødevareministerens talenote til samrådsspørgsmål M og L i FolketingetsUdvalg for Landdistrikter og Øer den 22. maj 2013

(Det talte ord gælder)

Tak for invitationen til at komme.Jeg kan fuldt ud tilslutte mig bemærkningerne fra ministeren forby, bolig og landdistrikter.Jeg synes også, at det er vigtigt for mig at understrege, , at det harhøj prioritet – også i Fødevareministeriet og også for mig, at LAG-administrationen bliver tilrettelagt, så den fungerer bedst muligt.LAG’erne er jo noget særligt. Og det der lokale engagement, derdriver deres arbejde, det skal vi støtte op om og hjælpe frem i detomfang vi overhoved kan– Jeg kan godt forstå, at de mange papi-rer og de lange sagsbehandlingstider kan opleves overvældende.Det tror jeg faktisk, at de fleste, der har kontakt med EU’s støtte-ordninger kender til.Derfor har vores to ministerier også lagt kræfter i at finde nye pro-cedurer og ekstra informationsindsatser, som gerne skulle betyde,at vi får en bedre dialog og dermed bedre sagsbehandling – i helekæden – fra den lokale aktionsgruppe indsender sin ansøgning,og frem til at udbetalingen kan falde.De lokale aktionsgruppers aktiviteter finansieres jo af landdistrikts-programmet og fiskeriudviklingsprogrammet. Det betyder, - somogså min kollega, Carsten Hansen, fremhævede – at der er enrække regler og betingelser, der er fastlagt på EU-niveau, og somskal overholdes. – De regler og betingelser bliver løbende ind-skærpet – og kontrolleret af EU-kommissionen, ligesom EU-revisionen aflægger besøg.
I 2011 og 2012 har der været 34 revisioner, som har rejst forskelli-ge kritikpunkter af LAG-administrationen – alt fra fakturakontrollentil vurderingen af rimeligheden af de priser, der anvendes i projek-terne.Konsekvensen – hvis vi ikke følger de regler og betingelser, derbliver sat af Kommissionen - er underkendelser.En underkendelse indebærer, som bekendt, at EU-støtten skal til-bagebetales. Den situation bryder vi os bestemt ikke om.En helt central udfordring – for landdistriktsprogrammet som hel-hed – og også for LAG’erne - er derfor at etablere en administrati-on, som er smidig – men som samtidig sikrer, at vi ikke får under-kendelser. En underkendelse i en enkelt sag kan i værste tilfældefå konsekvenser for hele LAG-programmet. En underkendelsemedfører typisk, at vi skal tilbagebetale mellem 2 og 10 procent aftilskuddet. Men i værste tilfælde 100 procent af tilskuddet. Og nårvi får en underkendelse, skal vi finde pengene inden for egnerammer, og det kan i sidste ende betyde færre penge til Landdi-striktsprogramprojekter.Derfor er underkendelser et fokusområde – også når vi skal skrivedet kommende landdistriktsprogram.Såvel kommissionen som revisionen har fokus på at sikre, at mid-lerne anvendes efter forskrifterne, og derfor bliver vi løbende på-lagt at forbedre og styrke den administrative kontrol af projekterne.Den type kontrol medfører næsten altid mere sagsbehandling –både for LAG’erne og for vores administration. Jeg ved, at der bli-ver lagt et kæmpe stort arbejde i mit ministerium, og det ved jeg,at der også gør i Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter – bådehelt ekstraordinært nu, for at kunne få nedbragt sagsbehandlings-tiderne, men også for i det hele taget at sikre, at det her foregår påen ordentlig måde.Derfor vil vi også fremover skulle arbejde med ganske omfattendeprocedurer for administration og kontrol. Det går kun én vej – ogdet er mere kontrol fra EU’s side.Så jeg vil gerne understrege, at vi har en fælles prioritering i denneher sag. Begge ministerier vil gerne have, at sagsbehandlingen
bliver så effektiv og så enkel som mulig. Det er klart, at det er det,vi gerne vil.
Tak for ordet