Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1258420_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og ØerChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-4101-0047710. juni 2013
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har i brev af 17. maj 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 114 (alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 114 (alm. del)

Er der forskel på den måde dispensationer ift. til strandbeskyttelseslinjen blevadministreret på, da administrationen lå hos amterne, i forhold til den nuværendeadministration, og hvilken ændring har centraliseringen af opgaven hosNaturstyrelsen i givet fald medført?

Svar

En restriktiv administration af strandbeskyttelseslinjen har altid været forudsat iloven og dennes forarbejder.Natur- og Miljøklagenævnet (tidligere Naturklagenævnet) har vedklagesagsbehandlingen fastlagt en praksis og sikret en linje i de afgørelser, som harværet påklaget, og som nævnet har behandlet. Amterne var forpligtet til at følgeklagenævnets praksis. Det er Miljøministeriet/Naturstyrelsen også.Ændringen af kompetencen til at træffe afgørelser i sager om dispensation frastrandbeskyttelseslinjen var led i kommunalreformen og en følge af nedlæggelsenaf amterne og overførelsen af amternes opgaver til kommunerne og staten.Med samlingen af sagerne om administration af strandbeskyttelseslinjen ogklitfredningerne i Miljøministeriet og efterfølgende i Naturstyrelsen er det muligtat sikre en endnu større ensartethed i sagsbehandlingen. Placeringen af opgaven iNaturstyrelsen har samtidig betydet en mere effektiv administration.
Pia Olsen Dyhr
/
Sven Koefoed-Hansen
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk