Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1258394_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og ØerChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-4101-0047710. juni 2013
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har i brev af 17. maj 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 110 (alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 110 (alm. del)

Kan ministeren bekræfte, at forbuddet mod tilstandsændringer inden forstrandbeskyttelseslinjen, jf. naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1, har udviklet sig tilogså at omfatte et forbud mod anvendelsesændringer, og hvad er det juridiskegrundlag for en sådan udvidet fortolkning?

Svar

Jeg har forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, som har oplyst følgende, hvortiljeg kan henholde mig:”Ændret anvendelse af bygninger og arealer inden for strandbeskyttelseslinjen ogpå klitfredede arealer, jf. naturbeskyttelseslovens §§ 8 og 15, kan væredispensationskrævende.I lovbemærkningerne til § 8 (klitfredede arealer) i lov nr. 454 af 9. juni 2004 omændring af naturbeskyttelsesloven mfl. anføres det, at ”ændret anvendelse,herunder ibrugtagning til beboelse, butikserhverv, restaurant eller lignende fortsatforudsættes omfattet af kravet om tilladelse.” Disse bemærkninger omfatter ogsånaturbeskyttelseslovens § 15 (strandbeskyttelseslinjen).Praksis er baseret på ovennævnte og på det synspunkt, at ændret anvendelse kanudgøre en tilstandsændring, når der er tale om en anden og for naturen merebelastende form for anvendelse. F.eks. har Naturklagenævnet i en konkret sagvurderet, at en ændret anvendelse fra landbrugsdrift til golfbane med mangemenneskers færden, selv om der ikke skulle etableres anlæg eller foretagesterrænændringer, var en tilstandsændring omfattet af forbuddet inaturbeskyttelseslovens § 15.”
Pia Olsen Dyhr
/
Sven Koefoed-Hansen
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk