Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 9. maj 2013 stillet mig følgendespørgsmål 103 alm. del, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 103"Ministeren bedes uddybende kommentere henvendelsen af 25/2 2013 fra KlausPerkild, Sejerø Udviklingsforum, om havvindmølleprojekt i Sejerøbugten, jf. ULØ alm.del – bilag 128. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvorfor og på hvilkenbaggrund Energistyrelsen har været negativ indstillet over for projektet. Spørgsmåletstilles med henblik på et evt. kommende samråd.”SvarSejerø Udviklingsforum er en del af Qling/Sejerøbugtens Vindmøllelaug, der tidligerehar ansøgt om at opstille en vindmøllepark i det område i Sejerøbugten, derefterfølgende af forligskredsen bag energiaftalen er udpeget til at indgå i udbuddet afde 450 MW kystnære vindmølleparker. Qling har formelt trukket sin ansøgningtilbage.Det fremgår af Klaus Perkilds mail til mig dateret d. 25. februar 2013, at SejerøUdviklingsforum ønsker, at der i det kommende udbud af kystnærehavvindmølleparker indgår kriterier, der favoriserer lokal udvikling.På et møde med Sejerø Udviklingsforum i Energistyrelsen d. 8. januar 2013 blev denkystnære model, som blev besluttet af forligskredsen bag energiaftalen, drøftet.Energistyrelsen har oplyst, at man med udgangspunkt i de politiske rammer forudbygning af kystnære havmølleparker forsøgte at give Sejerø Udviklingsforum etrealistisk billede af de begrænsede muligheder for at inddrage flere ’lokale kriterier’ iudbudsmaterialet.Den politiske model for de kystnære havmølleparker bygger på to grundlæggendeprincipper: En betydelig udbygning med havvindmøller til indfrielse af nationale oginternationale målsætninger til den lavest mulige pris for elforbrugerne. Herudoverhar forligskredsen lagt vægt på lokal forankring i det omfang, det er muligt i forhold tilEU’s indre markeds regler.Modellen for kystnære havmølleparker i Danmark indeholder derfor tokøberetsordninger, der skal bidrage til lokal forankring af og lokal opbakning tilkystnære havmøller, og som jeg har oplyst Klaus Perkild om i mit brev af 11. marts
Ministeren23. maj 2013J nr. 2013-2083
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
2013. De to køberetsordninger består i, ata)20 pct. af de kystnære projekterskaludbydes til lokale borgere,b)opstillerekanvælge at udbyde 30 pct. af projektet tilborgere og lokale virksomheder med henblik på at opnå yderligere 1 øre/kWh oveniafregningsprisen.I henvendelsen fra Sejerø Udviklingsforum henvises til et fransk udbud, der – ifølgeafsenderens forståelse – har haft kriterier for anvendelse af fransk arbejdskraft.Energistyrelsen har oplyst, at de franske udbud ikke indeholdt eksplicitte kriterier afdenne karakter, men at det må konstateres, at nogle af de franske udbudskriterierhar haft den effekt, at en vis andel af fransk arbejdskraft nødvendigvis måtte indgå idet franske havmølleprojekt, hvis man ville gøre sig håb om at vinde udbuddet. Defranske udbud var betydeligt større end de kommende danske kystnærehavmølleparker.I henvendelsen nævnes, at der i Qlings oprindelige ansøgning om mølleopstilling iSejerøbugten er regnet med en pris på 0,82 øre/kWh. Denne pris sammenlignes medDONG’s pris pr. kWh på Anholt-projektet. Klaus Perkilds pointe er, at hvis yderligere’lokale kriterier’ tilføjes i udbudsmaterialet, vil alle byde på samme vilkår, og atyderligere lokale kriterier derfor ikke vil afholde potentielle bydere fra at deltage iudbuddet.I den dialog, der p.t. foregår om de kommende havmølleudbud med potentielletilbudsgivere, må det imidlertid konstateres, at særligt blandt udenlandskevirksomheder udvises indtil videre mindre interesse for de kystnære havmølleudbudend for de to store havmølleudbud med direkte henvisning til de lokale kriterier. Detvil vi forsøge at gøre noget ved, da det er meget væsentligt af hensyn til prisen, atder er så meget konkurrence som muligt.Jeg har forstået, at Qling er interesseret i at deltage i udbuddet i Sejerøbugten somen del af et konsortium. Jeg håber derfor, at Qling vil markedsføre sig selv med delokale kompetencer, der kunne være attraktive for større konsortier, bl.a. for at kunneopnå det ekstra pristillæg.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard