Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1251449_0001.png
1251449_0002.png
MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og ØerFolketinget
DatoJ. nr.
23. maj 20132013-1644
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 8. maj 2013 stillet mig følgendespørgsmål 101 (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).

Spørgsmål nr. 101:

Ministeren bedes oplyse, hvilke helt konkrete forskelle der er i servicen på etposthus, postbutik og postshop? Herunder hvilke funktioner en postshop ikkekan i forhold til, hvad en postbutik kan?

Svar:

egendrevne posthuse og i postbutikker

er det muligt at få udført føl-gende postydelser:At sende og afhente breve og pakkerAt sende og afhente anbefalede breve og pakkerAt sende og afhente værdibreve og værdipakkerAt sende forkyndelsesbreveAt sende breve med indleveringsattest/afleveringsattestAt købe frimærker.Ved indførelse af

postshops

vil det være muligt på disse servicesteder at fåudført følgende postydelser:At sende og afhente breveAt sende og afhente pakkerAt købe frimærkerAt afhente anbefalede breve og pakkerAt afhente værdibreve og værdipakker.---I ca. 200 betjeningssteder (egen drift eller postbutikker) vil der være adgang tilat få udført finansielle serviceydelser i henhold til aftale med Danske Bank.Aftalen er i februar måned d.å. blevet forlænget til 2015.
Det bemærkes, at finansielle serviceydelser kun udføres i det omfang PostDanmark har en aftale med et pengeinstitut herom, og at det sker på de medpengeinstituttet aftalte betjeningssteder og vilkår.Med venlig hilsen
Side 2/2
Henrik Dam Kristensen