Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.2012-01573Doknr.26863Dato15-11-2012
Oversigt over forsøgsforslag i forslag til lov om ændring af lov om frikommunerog lov om naturbeskyttelse (Etablering af yderligere forsøgsmuligheder forfrikommunerne)I forlængelse af mit svar af 2. november 2012 på spørgsmål nr. 10, som udvalgetstillede den 18. oktober 2012, fremsendes hermed som lovet en oversigt over deenkelte forsøgsforslag i forslaget til lov om ændring af lov om frikommuner og lov omnaturbeskyttelse (Etablering af yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne), somregeringen netop har fremsat.Oversigten indeholder som ønsket ganske korte beskrivelser af de enkelte forslag tilnye forsøgshjemler.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
Oversigt over forsøgsforslag i forslaget til lov om ændring af lov om frikommuner og lovom naturbeskyttelse§Beskrivelse af forsøgsforslag
Beskæftigelsesministerens område
§7aLigestilling af kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af integrationsloven, ogøvrige kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, i forhold til befordringsgodtgørelse og tilskud til hjælpemidlerved deltagelse i aktive tilbud.Forsøget indebærer fritagelse for kravet om, at kommunen skal udarbejde såkaldtetrangsvurderinger, der belyser, om borgere, der er omfattet af integrationsloven, kandække udgifterne på anden vis før, der kan ydes befordringsgodtgørelse og tilskud tilhjælpemidler.§7bFritagelse for regler om minimumskrav til indholdet i kontaktforløbet, hyppigheden(mindst hver 3. måned) og regler om kontaktform (personligt fremmøde,telefonkontakt mv.) for kontanthjælpsmodtagere omfattet af integrationsloven.Der er allerede givet tilladelse til samme frikommuneforsøg for ledige omfattet af lovom en aktiv beskæftigelsesindsats.§7cMulighed for at dagpengemodtagere kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde for frivilligeforeninger, organisationer og lignende uden fradrag i deresarbejdsløshedsdagpenge og efterløn.Forsøget indebærer fravigelse af reglerne om, at dagpengemodtagere ikke måudføre frivilligt arbejde i mere end 4 timer om ugen uden at blive trukket i offentligydelse.For at mindske risikoen for, at forsøget medfører, at frivilligt arbejde erstatterordinære jobs i den frivillige sektor, forudsættes det bl.a., at det frivillige arbejde ikkesædvanligvis udbydes som lønnet arbejde i foreningen, organisationen ellerlignende.§7dMulighed for at kommunerne kan anvende arbejdsdusør som middel til fremme afbehandlings- og beskæftigelsespotentiale hos de svageste målgrupper afkontanthjælpsmodtagerne.Forsøget indebærer, at særligt udsatte kontanthjælpsmodtagere kan ydes enarbejdsdusør på op til 25 kr. pr. time i maksimalt 160 timer pr. måned pr. person forat deltage i særlige aktiviteter med beskæftigelsesfremmende formål, uden atarbejdsdusøren medfører fradrag i ansøgerens eller ægtefælles hjælp.
2
Børne- og undervisningsministerens område
§9aÆndring af forældrebestyrelsen i daginstitutioners mulighed for at fravælgefrokostordningen fra mindst hvert 2. år til mindst hvert 4. år.I dag skal kommunen give forældrene mulighed for at fravælge frokostordningenmindst hvert 2. år, hvilket ifølge kommunerne indebærer, at frokostordningen eradministrativ tung og skaber stor usikkerhed for køkkenpersonalet.Da forældrebestyrelserne i december 2012 træffer beslutning om fravalg affrokostordningen, dvs. før lovens ikrafttræden, og forsøget derfor først kaniværksættes fra tidligst december 2013, indebærer lovforslagets § 3, at forsøget kanhave virkning frem til den 31. december 2018.§9bFritagelse for de seks obligatoriske temaer i daginstitutionernes pædagogiskelæreplaner, således at læreplanerne kan omhandle tre kompetencespor (sociale ogpersonlige kompetencer, sundhed og læring).Det forudsættes, at den pædagogiske læreplan fortsat skal afspejle dekompetenceområder, der fremgår af dagtilbudsloven.§9cMulighed for kommunalt videresalg af bleer til forældre med børn i dagtilbud, hvorbleer ikke indgår som del af dagtilbudsydelsen.Det forudsættes, at ordningen er frivillig for forældrene, og at der alene sælges bleertil brug i daginstitutionen og ikke til privat brug. Endvidere forudsættes det, at der iprisfastsættelsen indregnes samtlige omkostninger forbundet med ordningen,herunder administrations- og personaleomkostninger, samt atkonkurrenceforvridende effekter og krydssubsidiering ikke må forekomme.Justitsministeriets område
§ 12 aMulighed for at frikommunen på vegne af statsforvaltningen kan udstederegistreringsbeviser og opholdskort til EU/EØS-borgere.Forsøget indebærer, at en specialenhed under ansøgerkommunensfolkeregistreringsmyndighed på vegne af Statsforvaltningen – og efter oplæring hosdenne – kan udstede registreringsbeviser og opholdskort til EU/EØS-borgere, derhar bosat sig i kommunen. Med forsøget vil EU/EØS-borgere dermed kunne få ensamlet sagsbehandling i kommunen vedrørende registreringsbevis, CPR-nummer,sundhedskort, danskuddannelse og eventuelle andre kommunale ydelser.Kulturministerens område
§ 15 aFravigelse af kravet om, at 10 pct. af aftenskolernes bevilling skal anvendes tildebatskabende aktiviteter.Forsøget indebærer, at aftenskolerne gives større selvbestemmelse i forhold til,hvad den samlede årlige økonomiske ramme skal anvendes til.
3
Miljøministerens område
§ 24 aMulighed for at områder, der i forsøgsperioden bliver omfattet af en endeligtvedtaget lokalplan, ikke efterfølgende kan blive omfattet af en skovbyggelinje ogdermed omfattet af forbud mod placering af bebyggelse mv. inden for en afstand af300 m fra skove.Retsvirkningen for den vedtagne lokalplan vil være varig, dvs. gælde ud overforsøgsperioden, hvorfor forsøget også indebærer forslag til ændring afnaturbeskyttelsesloven.Forsøget indebærer en forenkling af kommunens administration af skovbyggelinjer.§ 24 bMulighed for at opførelse af mindre bygninger op til 25m , der opføres i tilknytning tileksisterende bebyggelse (fx skure, drivhuse og garager mv.) i lokalplanlagteområder og områder, hvor der er påbegyndt væsentlig bebyggelse, kan ske udenkommunalbestyrelsens tilladelse.Forsøget indebærer en forenkling af kommunens administration af skovbyggelinjer.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris område
§ 24 cMulighed for at kommunen helt eller delvist på ejerens eller brugerens regning kanforetage bekæmpelse af kæmpebjørneklo, hvis ejeren eller brugen ikke harefterkommet kommunens påbud om fjernelse i overensstemmelse med kommunensindsatsplan på området.Forsøg skal sikre en effektiv bekæmpelse af kæmpebjørneklo samt understøtte eneffektiv og ressourcebesparende sagsbehandling i kommunen, herunder reducerekommunens, såvel som retssystemets, ressourceforbrug i forbindelse medpolitianmeldelse af lodsejere, der ikke efterkommer kommunens påbud.Transportministerens område
§ 28 aMulighed for, at grundejerne selv administrerer drift og vedligeholdelse af belysningpå private fællesveje.I dag har grundejerne mulighed for selv at istandsætte og vedligeholde veje ogbrønde uden kommunens indblanding, men vil med forsøget også selv kunneistandsætte og vedligeholde belysningen. Der er tale om en frivillig ordning forgrundejerne.§ 28 cMulighed for at SBH-kørsel (individuel handicapkørsel for sværtbevægelseshæmmede) overføres til kommunen fra trafikselskabet.Forsøget indebærer således fritagelse for kravet om, at SBK-kørslen skal varetagesaf trafikselskabet.2
4