Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1199302_0001.png
1199302_0002.png
1199302_0003.png
1199302_0004.png
Notat
17.12.12
Bidrag til TRU alm. del spm. 96Eskilstrup By og Omegns Beboerforening har ved brev af 1. november 2012 anmodetFolketingets Transportudvalg om at pålægge Banedanmark at fremkomme med løs-ningsforslag til vejkrydsning af jernbanen i Eskilstrup, som imødekommer de særligeforhold i Eskilstrup.Beboerforeningen ønsker at finde en løsning, der tilgodeser følgende:En bynær krydsningsmulighed som supplement til den nordlige broløsningEn krydsningsmulighed, som ikke bliver ekstremt markant og dominerende ibybilledetEn krydsningsmulighed, som ikke opdeler og splitter byen yderligereEn krydsningsmulighed, som ikke berører flere ejendomme og borgere endnødvendigtEn krydsningsmulighed, som begrænser støjgener mest muligt i byenEn krydsningsmulighed, som er trafiksikker – ikke mindst for de bløde trafi-kanterEn krydsningsmulighed, som er fremtidssikker og holdbar.I Eskilstrup er der i dag tre passager af jernbanen:En vejbro nord for byen (Tårngade)En perrontunnel midt på stationen (for gående/cykler)En niveauoverkørsel for vejtrafik i sydenden af stationen, ca. 180 meter sydfor perrontunnellen.I forbindelse med etableringen af de danske landanlæg til den faste forbindelse overFemern Bælt vil det være nødvendigt at nedlægge niveauoverkørslen. Det skyldeshøjere hastighed for togene og mere togtrafik på strækningen. Det vil endvidere blivenødvendigt at udskifte vejbroen nord for byen af hensyn til etablering af dobbeltsporsamt elektrificering af jernbanen.I høringsudgaven af Banedanmarks miljøredegørelse af Femern Bælt – danske jernba-nelandanlæg, som blev sendt i offentlig høring i februar 2011, er der beskrevet enløsning, hvor broen nord for byen udskiftes, og hvor der etableres en ny forbindelses-vej på østsiden af jernbanen fra stationsforpladsen til den nye bro som erstatning forden nedlagte overkørsel. Desuden etableres en ny fodgængerbro med elevatorer vedstationen, og den nuværende perrontunnel for cyklister og gående bibeholdes. Biltrafikpå tværs af banen henvises således til den nordlige vejbro.Eskilstrup By og Omegns Beboerforening fremsatte i sine høringssvar af 5. april 2011og 28. april 2011 et ønske om en ekstra bynær krydsningsmulighed. Beboerforeningengav forslag til tre konkrete linjeføringer for den ekstra krydsende vej.Banedanmark fik foretaget en undersøgelse af de tre forslag. Det fremgår af konsu-lentfirmaet Niras’ notat af 4. juli 2011, der er vedlagt i bilag 41 til spørgsmålet, at alle
DirektionssekretariatetAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte8234 9796
Telefax8234 4848[email protected]www.bane.dk
Journalnr.12-06660NotatSide 1(4)
tre forslag er væsentligt mere arealkrævende. Det kræver dermed flere indgreb ogekspropriationer i ejendomme end forventet af beboerforeningen.Det fremgår endvidere af Niras’ notat, at de tre forslag ikke overholder de vejtekniskeregler. De vil desuden være trafikalt dårlige. Fælles for de tre forslag er, at der anven-des meget små horisontale radier sammen med maksimale gradienter på vejen. Detbetyder, at vejunderføringen i alle tre forslag har meget skarpe kurver og er megetstejl.På baggrund af de modtagne høringssvar på miljøredegørelsen valgte Banedanmark atindarbejde en ny løsning (Erstatningsanlæg B) i den endelige miljøredegørelse, somblev offentliggjort på Banedanmarks hjemmeside i oktober 2012. Med denne løsningvil der efter etableringen af dobbeltspor og elektrificering på strækningen gennemEskilstrup være følgende krydsninger af banen:En vejbro nord for byen (Tårngade)En perrontunnel midt på stationen (for gående/cykler)En fodgængerbro med tilhørende elevatorer midt på stationenEn vejoverføring i den sydlige del af byen, ca. 120 meter syd for den nuvæ-rende niveauoverkørsel.Eskilstrup By og Omegns Beboerforening har i brevet af 1. november 2012 satspørgsmålstegn ved de forudsætninger, som ”Erstatningsanlæg B” etableres efter.Banedanmark kan oplyse følgende om de spørgsmål, Eskildstrup By og Omegns Be-boerforening stiller:Vejanlæggets geometri:”Erstatningsanlæg B” etableres efter gældende vejregler og vil således tilgodese dekøretøjer, som måtte anvende vejen i dag. Vejen etableres med to kørebaner á 3 metersamt to fortove á 1,5 meter. Det svarer til dimensionerne på de tilsluttende veje.Forberedelse for elektrificering:”Erstatningsanlæg B” er forberedt for elektrificering af jernbanestrækningen mellemRingsted og Holeby, der indgår i opgraderingen af de danske landanlæg i tilslutning tilden faste forbindelse over Femern Bælt. Broens højde skal således ikke øges i forholdtil det i miljøredegørelsen angivne.Påvirkning af ejendomme i byen:Banedanmark har vurderet omfanget af ekspropriationer mv. ved løsningsforslagene.”Erstatningsanlæg B” medfører mindst behov for ekspropriation af nyt areal, og inde-bærer, at kun to bygninger skal nedrives, hvilket er færre end alle de tre forslag, somEskilstrup By og Omegns Beboerforening har foreslået. Omfanget af berørte ejen-domme og bygninger samt areal ved de forskellige løsningsforslag fremgår af neden-stående tabel.
Side 2(4)
Løsningsforslag
Antal berørteejendomme
Eskilstrup By og Om-47Ca. 21.100 m2egns Beboerforeningsforslag AEskilstrup By og Om-106Ca. 6.100 m2egns Beboerforeningsforslag BEskilstrup By og Om-2113*Ca. 7.500 m2egns Beboerforeningsforslag CBanedanmark, ”Erstat-22**2*Ca. 2.400 m2ningsanlæg B”*Én af de angivne ejendomme er beliggende på areal ejet af staten.**En stor del af de berørte ejendomme berøres i meget begrænset omfang, da en smalstribe på 1-2 meter på hver ejendom skal afgives.***Areal til adgangsvej for ”afskårne” ejendomme er ikke medtaget.Visuelt indtryk i byen:En vejoverføring vil visuelt være mere markant end en underføring.Anlægsomkostninger:Banedanmark skønner, at der vil være en merudgift ved etablering af en underføringmed skråningsanlæg på ca. 25 mio. kr.(ekskl. tillæg i henhold til Ny Anlægsbudgette-ring) i forhold til en overføring i samme tracé. Det skyldes følgende forhold:En sporbærende bro er dyrereDet skal undersøges præcist, hvor grundvandsspejlet er placeret. Hvis grund-vandet står højere end vejkassen, skal der enten etableres en permanentgrundvandsænkning, eller der skal udføres bundplade i konstruktionen.Der vil blive meget overskudsjord, som skal håndteres.Den skønnede merudgift i forhold til ”Erstatningsanlæg B” er baseret på, at det ernødvendigt at udføre betonbundplade og dermed også betonvægge på en strækning på240 meter. Længden er skønnet ud fra de geotekniske boringer med tilhørende pejlingaf grundvand. Betonvægge udføres kun i den højde, der er nødvendigt for at sikre, atder ikke sker indsivning af grundvand til betontruget. Over vægge samt i områderuden for strækningen med betontrug udføres skråninger. En løsning med støttevæggevil kunne holde sig inden for det allerede eksproprierede areal på størstedelen afstrækningen. Det vil endvidere skulle undersøges, om der er tilstrækkelig sigt i kur-verne, når der arbejdes med en underføring. Det vil derfor kunne blive nødvendigt atforetage yderligere ekspropriation ved anlæg af en underføring. Det er desuden forud-sat, at det er muligt at oplægge den udgravede jord på et areal syd for drivhusene vedEskilstrup, som ejes af Banedanmark, og at jorden ikke er forurenet. Det er forudsat, atder er en frihøjde under den sporbærende bro på 4,63 meter.
Antal bygninger tilnedrivning på be-rørte ejendomme35
Eksproprieretareal***
Side 3(4)
Trafiksikkerhed ved ”Erstatningsanlæg B”:Med ”Erstatningsanlæg B” adskilles gående fra biler og cyklister. Cyklister kører påkørebanearealet som i den resterende del af byen. Projektet har ydermere været igen-nem to trafiksikkerhedsrevisioner. Trafiksikkerhedsrevisionerne er udført af en autori-seret trafiksikkerhedsrevisor, og projektet har ikke givet anledning til bemærkninger irelation til bløde trafikanter.Konklusion:Det vil være væsentligt dyrere at etablere en underføring under banen i stedet for enoverføring. Banedanmarks foreslåede løsning kræver færrest nedrivninger. Samtidigkræver den ekspropriation af mindst areal. Banedanmark fastholder derfor anbefalin-gen af ”Erstatningsanlæg B”.
Side 4(4)