Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1210187_0001.png
1210187_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
28. januar 20132012-3473

Notat vedr. en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg

Den svenske regering påbegyndte i 2010 undersøgelser af behov og mulighederfor en ny fast forbindelse over Øresund mellem Helsingborg og Helsingør (ensåkaldt HH-forbindelse). Det svenske Trafikverket har foreståetundersøgelsesarbejdet, der er blevet fulgt af en dansk-svenskembedsmandsgruppe med deltagelse af det danske transportministerium.Ministeriet har som led i gruppens arbejde afgivet bemærkninger til de svenskeundersøgelser og har bidraget med viden om trafikforholdene på dansk side.Perspektiverne for en HH-forbindelse er flere forskellige. En ny fast forbindelsevil gøre rejsetiderne kortere både lokalt mellem Helsingør og Helsingborg ogfor person- og godstrafik, der skal fra Sverige og videre ned til Tyskland.Sidstnævnte skal ses i sammenhæng med den kommende Femern Bælt-forbindelse, der forventes at åbne i 2021. En ny fast forbindelse vil også kunneaflaste kapaciteten på den eksisterende Øresundsbro.Resultaterne af de svenske undersøgelser blev offentliggjort i november 2011.Undersøgelsens resultater har efterfølgende indgået i en større svenskkapacitetsudredning, der blev offentliggjort i april 2012.De svenske undersøgelser konkluderede bl.a., at der ikke umiddelbart er behovfor yderligere en fast forbindelse over Øresund, og at man i første omgang kanse på muligheder for at styrke kapaciteten på den eksisterendeØresundsforbindelse. Det fremgår også af undersøgelserne, at der på længeresigt kan blive behov for en HH-forbindelse.Selve Øresundsbrons motorvej vurderes at have en kapacitet på ca. 4000 biler itimen, svarende til mere end 80.000 biler i døgnet. I 2011 kørte gennemsnitligtknap 20.000 biler over broen per døgn. På baggrund af nedjusteredetrafikprognoser forventer Øresundsbro Konsortiet selv førstkapacitetsproblemer på vejsiden i morgenmyldretiden mellem kl. 8.00 og kl.9.00 i 2035 (Ø-analyse, januar 2011). Det vil på dette tidspunkt ikke være selvevejforbindelsens kapacitetsgrænse, der udfordres, men derimodgennemkørslen i betalingsanlægget samt tilkørselsveje på landsiden.Der er flere tiltag, der i mellemtiden kan bringes i spil for at øge kapaciteten påselve forbindelsen. Eksempelvis ser Konsortiet allerede nu på mulighederne forat øge antallet af bro-bizz-baner, hvilket vil øge kapaciteten i betalingsanlægget.Med henblik på at forbedre fremkommeligheden på landanlæggene
færdiggjordes i slutningen af 2011 en opgradering af Øresundsmotorvejen ogTårnby-tunellen. Dette tiltag, der er blevet færdiggjort efter Konsortietsovennævnte analyse, må forventes at bidrage positivt til forbindelsens samledekapacitet.Med hensyn til banekapaciteten på den eksisterende forbindelse kommer destørste udfordringer til at ligge på landanlæggene på både dansk og svensk side.På den danske side undersøger Banedanmark i øjeblikket en rækkeløsningsmuligheder for at øge banekapaciteten ved Kastrup, ligesom denkommende jernbane mellem København og Ringsted vil bidrage til kapaciteteni de danske jernbaneanlæg.Det fremgår af de svenske undersøgelser, at anlægsomkostningerne til en HH-forbindelse (eksklusive landanlæg) anslås at blive ca. 33 mia. danske kr., menogså at overslaget er behæftet med en del usikkerhed. De svenskeundersøgelser har ikke belyst finansieringsmuligheder for en eventuel ny fastforbindelse.Det konkluderes desuden i undersøgelserne, at det vil være en forudsætning forgennemførelsen af den foretrukne løsning med både vej- og baneforbindelse, atder på dansk side etableres en vej- og banekorridor i Ring 5, samt at en rækkemiljøspørgsmål belyses yderligere.Transportministeriet har på nuværende tidspunkt ikke fået udarbejdetprisoverslag for en vej- eller en banekorridor i Ring 5. Vejforbindelsen indgår ide igangværende strategiske analyser for Hovedstadsområdet, og der forventesi den forbindelse at foreligge et nærmere skøn for anlægsøkonomien i løbet af2013. Det fremgår af en statusrapport for de strategiske analyser, somTransportministeriet udgav i december 2011, at projektet baseret på tal fraandre motorvejsprojekter kan forventes at koste i størrelsesordenen 8-10 mia.kr.Der er ikke igangværende undersøgelser i Transportministeriet, der skalafdække anlægsomkostningerne til en baneforbindelse i Ring 5. Ser man alenepå strækningens længde på 65-70 km kan projektet sammenlignes med denkommende København-Ringsted-forbindelse (ca. 60 km), der i henhold tilVVM-undersøgelsen forventes at beløbe sig til ca. 10 mia. kr. For både en vej-og en baneforbindelse gælder det, at de udestående miljøspørgsmål samt andrekonkrete forhold må forventes at påvirke de endelige omkostninger i betydeliggrad.En HH-forbindelse vil også påvirke trafikken på den eksisterende fasteforbindelse. I følge de svenske undersøgelser forventes biltrafikken påØresundsbron således at mindskes med knapt 2000 biler i døgnet i 2030 set iforhold til et scenarie uden en HH-forbindelse. Dette vil have en negativ effektpå økonomien og dermed gældsafviklingen i Øresundsbron og de danskelandanlæg, men den nærmere effekt af dette er ikke undersøgt nærmere.
Side 2/2