Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1191205_0001.png
1191205_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. december 20122012 - 3462
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Benedikte Kiær (KF).

Spørgsmål nr. 87:

Kan forlængelsen af afbetalingstiden på Øresundsbroen medføre, at Konsortietkan komme i en situation, hvor et eller flere af de danske selskaber kan bliveunderkapitaliseret og dermed komme i konflikt med selskabslovgivningensregler om dette? Hvis svaret er nej, bedes dette begrundet. Hvis svaret er ja,ønskes oplyst hvilke tiltag ministeren vil iværksætte for at undgå, at den danskestat kommer i en situation, hvor et dens selskaber bliver underkapitaliseret, ogderved kan komme i konflikt med gældende selskabslovgivning.

Svar:

Øresundsbro Konsortiet, der ejer og driver Øresundsforbindelsen, samt A/SØresund, der ejer den danske halvdel af Konsortiet og de danske landanlæg,har på nuværende tidspunkt negativ egenkapital. Dette er i overensstemmelsemed de forventninger, der var gældende, da projektet blev vedtaget.Det fremgår af Øresundsbro Konsortiets regnskab for 2011, at revisorernevurderer, at årsregnskabet giver et retvisende billede af konsortiets aktiver,passiver og finansielle stilling, samt at ledelsesberetningen indeholder enretvisende redegørelse i overensstemmelse med danske og svenskeoplysningskrav for børsnoterede selskaber.Uden at det har påvirket revisorernes opfattelse af regnskabet, konstaterer desamtidig, at selskabet gennem et antal år forventer akkumulerederegnskabsmæssige underskud, og at Øresundsbro Konsortiets fortsatte driftgaranteres ved den danske og den svenske stats garanti for konsortietsforpligtelser.Det regnskabsmæssige underskud har således ikke givet anledning til forbeholdfra revisorernes side.Dertil kommer, at gælden i begge selskaber fortsat forventes at kunnetilbagebetales med de indtægter, som skabes i Øresundsbro Konsortiet.
På den baggrund ser jeg ikke nogen konflikt mellem selskabetsregnskabsmæssige underskud og lovgivningen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen