Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1292815_0001.png
1292815_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. oktober 20132013-3460
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. september 2013 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra ikkemedlem af udvalget Karsten Lauritzen (V).

Spørgsmål nr. 848:

”Vil ministeren i forlængelse af sit svar på ERU alm. del – spørgsmål 222 rede-gøre for status på regeringens bebudede forsøg med at lade andre operatørerend DSB overtage driften på lokale banestrækninger med henblik på at opnå enmere sammenhængende lokal kollektiv trafik – som nævnt i regeringens kon-kurrencepolitiske udspil s. 19? Initiativet skulle i første omgang gennemførespå forsøgsbasis i Nordjylland, og målet er at opnå en mere sammenhængendelokal kollektiv trafik, hvor lokaltog og busserne i højere grad kan tilpasses hin-anden og opnå effektivitetsforbedringer og øget lokal indflydelse på lokaltrafik-ken, men med en forudsætning om at opretholde den nuværende forsynings-sikkerhed.”

Svar:

Regeringen er som omtalt i det konkurrencepolitiske udspil fra 2012 indstilletpå at gennemføre et forsøg med decentralisering af ansvaret for togdriften iNordjylland med henblik på at opnå effektivitetsforbedringer og øget lokal ind-flydelse. Som spørgeren selv refererer, er målet en mere sammenhængendetrafik, hvor lokaltog og busser i højere grad kan tilpasses hinanden.Planerne går ud på at overdrage ansvaret for udførelse af regionaltogsdriftenmellem Skørping og Frederikshavn til regionen/Nordjyllands trafikselskab,som på sin side forventes at overdrage den praktiske udførelse af opgaven tildet lokale jernbaneselskab Nordjyske jernbaner A/S, der i forvejen driver tog-trafik på banestrækningerne Hjørring - Hirtshals samt Frederikshavn – Ska-gen. Med overdragelsen integreres togdriften på de lokale banestrækningermed driften på statsbanen Skørping - Aalborg – Hjørring – Frederikshavn ogder skabes direkte togforbindelse mellem Aalborg og Hirtshals hhv. Skagen.Planerne omfatter endvidere intensiveret drift mellem Aalborg og Hjørringsamt muligvis også mellem Hjørring og Frederikshavn. Det er samtidigt enforudsætning, at der opretholdes en parallel direkte DSB forbindelse mellemFrederikshavn og København.
Forhandlingerne mellem region Nordjylland og Transportministeriet er endnuikke afsluttet og vil i første omgang tage sigte på en overdragelse af driften i enprøveperiode, som kan forlænges, hvis forsøget falder heldigt ud.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr