Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1183354_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. november 20122012 - 3462
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København K
Transportudvalget har i brev af 5. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Benedikte Kiær (KF).

Spørgsmål nr. 84:

Det fremgår klart af både loven og bemærkningerne til loven om den fasteforbindelse over Øresund, at prissætningen skal følge niveauet forfærgetaksterne ved Helsingør-Helsingborg, "...med mindre det to regeringer erenige om noget andet". Er regeringerne blevet enige om "noget andet" oghvornår er de i givet fald blevet dette?

Svar:

Det fremgår af lov om Sund og Bælt Holding af 24. juni 2005, at”Forbenyttelse af motorvejsforbindelsen over Øresund opkræver ØresundsbroKonsortiet I/S betaling. Betalingens størrelse fastsættes af konsortiet, jf. § 2”(§ 16, stk. 6). Af samme lovs § 2 fremgår det, at”Den faste forbindelse overØresund forvaltes og drives i overensstemmelse med aftalen af 23. marts 1991mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over Øresund med senereændringer.”Det fremgår af den nævnte regeringsaftale fra 1991, at”Trafikantafgifternefastsættes af konsortiet”(Artikel 15).Det fremgår af aftalens tillægsprotokol, at”Sveriges og Danmarks regeringerer enige om, at niveauet for færgetaksterne ved Helsingborg-Helsingør erudgangspunkt ved fastsættelsen af taksterne for vejtrafikken”(tillægsprotokollens stk. 3).Da Øresundsforbindelsen åbnede i år 2000, blevbrotaksterne derfor fastsat ud fra de daværende færgetakster, jf. ogsåbesvarelsen af 11. oktober 2012 af TRU-spørgsmål 1020.
Telefon
41 71 27 00
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen