Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1290251_0001.png
1290251_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. oktober 20132013-3400
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. september 2013 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Benedikte Kiær (KF).

Spørgsmål nr. 824:

Hvad er årsagen til, at DSB Øresund hyppigt beder passagerer, der kører modHelsingør, om at stige af i Nivå, selvom de skal videre til de efterfølgende stati-oner, for derefter at "vende toget", så det kører mod København igen, og er deren økonomisk fordel for DSB Øresund ved at gøre dette i forhold til at leve optil kravene om rettidighed?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:”Det er ikke korrekt, at der ofte ”vendes tog”, der er planlagt til at køre til Hel-singør i Nivå.På Kystbanen kører DSB Øresund i henhold til Transportministeriets bestillingaf køreplan 3 forskellige togsystemer:10XX / 20XX tog: grænsekørende tog mellem Sverige og Helsingør –om aftenen vendes disse tog på København H / Østerport13XX-tog: danske tog mellem Kastrup og Nivå – i myldretiderne påhverdage forlænges disse tog til / fra Sverige44XX-tog: danske tog mellem Helsingør og København H – køres kun imyldretiderne på hverdage
Tog, der vendes på Nivå, er dermed som udgangspunkt bestilt af Transportmi-nisteriet til at blive vendt på Nivå.Som en del af servicen til passagerne, informerer DSB Øresund via højtalerudkald passagerne ombord på tog, der som planlagt vendes i Nivå, at såfremtpassagerne skal til stationer nord for Nivå, så kan de med fordel foretage skiftetil Helsingør toget på Kokkedal Station.
Der har i perioden januar – august 2013 været i alt 14 tog, som var planlagt tilat køre til Helsingør, men som er blevet vendt på Nivå. De 14 Helsingør tog, derer blevet vendt på Nivå, skyldes alle infrastrukturfejl, og DSB Øresund belastesdermed ikke af bod for disse delaflysninger, idet der ikke har været tale omoperatør relaterede årsager til disse vendinger.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr