Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. oktober 20132013-3400
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. september 2013 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Benedikte Kiær (KF).Spørgsmål nr. 823:
Kan der ifølge kontrakten med DSB Øresund opstå situationer, hvor det rentøkonomisk bedre kan betale sig for DSB Øresund at aflyse tog på Kystbanenfremfor, at de kører med forsinkelser (f.eks. set i forhold til bod grundet mang-lende rettidighed)?Svar:
Jeg formoder, at spørgeren spørger til de forsinkelser og aflysninger, der skyl-des operatøren og som DSB Øresund dermed kan påvirke.Aflysninger og forsinkelser, der skyldes DSB Øresund, er hovedsageligt be-grundet i manglende personale eller for mange togsæt på værksted.Om de to situationer kan der aktuelt siges følgende:1) DSB Øresund har indført en særlig bonusordning for de togførere, somer blevet opsagt som følge af, at der fra og med den 15. december 2013bliver indført enmandsbetjening på Kystbanen, idet den enkelte togfø-rer kan modtage bonus ved lavt sygefravær.2) I henhold til den afslagsordning, der trådt i kraft fra og med den 1. au-gust 2013, trækker Transportministeriet et afslag, hvis DSB Øresund påhverdage holder flere togsæt på værksted end kontrakten tillader.Alt andet lige må dette indebære, at DSB Øresund har både flere togførere ogtogsæt til rådighed, hvilket må forventes at føre til færre aflysninger.Herudover skal det bemærkes, at det ikke er DSB Øresund, der beslutter, hvil-ken disponering der skal gennemføres i tilfælde af uregelmæssigheder i trafik-ken. Denne beslutning træffes i praksis af trafiklederen i Banedanmark, eftersamråd med DSB Øresunds driftsleder, og baserer sig i vid udstrækning påstandardiserede disponeringsaftaler, der på forhånd er aftalt imellem parterne.
Formålet med disse aftaler er først og fremmest at sikre den hurtigst muligetrafikale genopretning, således at færrest mulige kunder påvirkes af uregel-mæssigheder i trafikken.Når dette er sagt, må det dog tillige anføres, at det ikke kan udelukkes, at der ien bruttokontrakt med en række forskellige incitamentsordninger kan opståuhensigtsmæssigheder, og jeg kan derfor ikke udelukke, at der kan være situa-tioner, hvor en aflysning bedre kan betale sig økonomisk for DSB Øresund enden forsinkelse.I tilknytning hertil må jeg konstatere, at den såkaldte ”bruttomodel”, som dentidligere VK-regering valgte, da togbetjeningen af Kystbanen blev sendt i ud-bud, desværre indebærer en række uhensigtsmæssigheder i den nuværendekontrakt. I den fremtidige togbetjening af Kystbanen vil jeg lægge vægt på, atoperatøren har incitament til at øge antallet af passagerer.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr