Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1284467_0001.png
1284467_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. september 20132013-3309
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. september 2013 stillet mig følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 817:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. september 2013 fra Aktions-gruppen mod en fast Femernforbindelse, jf. TRU alm. del – bilag 353.

Svar:

Den tyske forening ’Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung’ hari breve af 7. og 20. august 2013 henvendt sig til transportministeren vedrøren-de den igangværende danske Espoo-konsultationsproces i forbindelse medVVM-redegørelsen for en fast forbindelse over Femern Bælt.Disse henvendelser har jeg besvaret i vedlagte brev af 12. september 2013 tilforeningens formand, Hendrick Kerlen. I mit svar oplyser jeg foreningen om, atjeg ikke ser noget grundlag for at suspendere den igangværende Espoo-konsultationsproces.Begrundelsen herfor er, at Espoo-konsultationsprocessen sker i fuld overens-stemmelse med Espoo-konventionen og VVM-direktivet. Naturstyrelsen, somer den kompetente danske Espoo-myndighed har oplyst mig om, at der ingenformelle krav stilles til, på hvilket sprog materialet til brug for en sådan græn-seoverskridende høring skal fremlægges. Der er således ikke et krav om, at alledokumenter skal være gjort tilgængelige på tysk.Femern A/S har til brug for Espoo-konsultationsprocessen udarbejdet en rap-port om projektet og dets potentielle grænseoverskridende miljøpåvirkninger.Denne rapport er engelsksproget. Derudover har Femern A/S oversat et ikke-teknisk resumé af rapporten til tysk, polsk, finsk og svensk.Foreningen har i brev af 30. august 2013 henvendt sig til mig vedrørende en nysamfundsøkonomisk analyse af Femern Bælt-projektet.Denne henvendelse har jeg besvaret i vedlagte brev af 16. september 2013 tilforeningens formand, Hendrick Kerlen. I mit svar oplyser jeg foreningen om, at
det ikke er planlagt at udarbejde en ny samfundsøkonomisk analyse af den fa-ste forbindelse over Femern Bælt.Jeg kan oplyse, at de underskrifter mv., som blev overdraget til Transportmini-steriet på borgermødet den 29. august 2013 i Rødbyhavn, indgår i den viderebehandling af indkomne bemærkninger som led i Espoo-konsultations-processen.For så vidt angår henvendelsen til Naturstyrelsen af 27. august 2013 samt reg-lerne om Espoo-konsultationsprocessen, henviser jeg til miljøministerens be-svarelse af spørgsmål 478 af 13. september 2013 i anledning af en tilsvarendehenvendelse fra den tyske forening.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr