Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1286977_0001.png
1286977_0002.png
1286977_0003.png
1286977_0004.png
1286977_0005.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. oktober 20132013 - 3284
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. september 2013 stillet mig følgendespørgsmål 816 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Bertel Haarder (V).Spørgsmål nr. 816Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete samarbejdsaftaler som findes in-den for lufttrafikken i det nordiske samarbejde?Svar:Jeg forstår spørgsmålet således, at det vedrører samarbejdsaftaler i nordisk regii relation til luftrummet af betydning for lufttrafikken i Norden.Danmark og Sverige indgik i 2009 en aftale på ministerniveau om, at der skulleetableres en fælles dansk-svensk luftrumsblok. Hermed var grundstenen lagt tilgennemførelse af de regler, som var udstukket i EU's forordninger om et fælleseuropæisk luftrum, som krævede at luftrumsblokken blev etableret senest 4.december 2012.Trafikstyrelsen og den statslige flyvesikringstjeneste, Naviair, har opmærk-somheden rettet mod konstant udvikling, effektivisering og harmoniseringinden for alle områder af lufttrafikstyringen både operationelt, teknisk og ud-dannelsesmæssigt. Målene nås bl.a. gennem internationalt samarbejde og alli-ancer – herunder også med lufttrafikstyringsvirksomhederne i de øvrige nordi-ske lande.Bl.a. har Naviair sammen med sin svenske søsterorganisation Luftfartsverket,LFV etableret selskabet NUAC. Den 1. juli 2012 overtog NUAC – på vegne afNaviair og LFV – driften af de tre kontrolcentraler i København, Malmø ogStockholm. NUAC beskæftiger i alt ca. 750 medarbejdere som er udlånt fraNaviair og LFV og står for den daglige afvikling af en-route trafikken i det fæl-les dansk-svenske luftrum. Det fællesejede selskab er det hidtil eneste integre-rede selskab i Europa, som afvikler den samlede en route trafik i en funktionelluftrumsblok.Derudover er der også et samarbejde mellem de nordiske lande i forhold til dendansk-svenske FAB og NEFAB, som er den luftrumsblok, der er etableret mel-lem Norge, Finland, Estland og Letland. Luftrumsblokkene, de såkaldte FAB’er,er etableret i forbindelse med reguleringen af det fælles europæiske luftrum –Single European Sky. I marts 2013 underskrev ovenstående lande en minister-
deklaration, hvor de forpligter sig til et tættere samarbejde mellem de to luft-rumsblokke og i første omgang at implementere konceptet Free Route Airspaceinden udgangen af 2015. Free Route Airspace betyder, at flyselskaberne frit kanvælge indflyvnings- og udflyvningspunkt samt flyverute.Naviair samarbejder herudover med en række nordeuropæiske søsterorganisa-tioner om koordinering af lufttrafikstyringen i det såkaldte Borealis-samarbejde. Medlemmerne af Borealis er foruden Naviair de tilsvarende orga-nisationer i Norge, Finland, Island, Irland, Estland, UK og Letland.På uddannelsesområdet ejer Naviair sammen med LFV og norske Avinor flyve-lederskolen ”Entry Point North”. Skolen blev etableret i 2006 og har i dag bådeuddannelser af flyveledere og flyvelederaspiranter og træning af teknisk perso-nale.Det internationale samarbejde omfatter også udvikling inden for det tekniskeområde. Det foregår inden for rammen af COOPANS-alliancen, som forudenNaviair omfatter de tilsvarende organisationer i Sverige, Irland, Østrig og Kroa-tien samt Thales som partner og leverandør. Her harmoniseres partnernes tek-niske lufttrafikstyringssystemer, hvilket blandt andet betyder reducerede ud-viklings- vedligeholdelses- og uddannelsesomkostninger. Samarbejdet vil inde-bære, at 7 kontrolcentraler i fem europæiske lande i løbet af 2014 vil opereremed harmoniserede systemer. Tilsvarende systemharmoniseringer på tværs aflandegrænser er ikke på nuværende tidspunkt planlagt eller gennemført i andreeuropæiske lande. Et udvidet teknisk samarbejde, der vedrører deltagelsen iEU's tekniske platform for lufttrafikstyring SESAR er etableret med NORthEuropean and Austrian CONsortium (NORACON), der ud over ovenstående 4lande og Danmark også har deltagelse af lufttrafikstyringsvirksomhederne iNorge, Finland, Island og Estland.Endelig har Danmark, med baggrund i krav fra den internationale civile luft-fartsorganisation (ICAO) til indgåelse af samarbejdsaftaler mellem lufttrafik-tjenester, indgået et antal operationelle samarbejdsaftaler med de omkringlig-gende lande. For Danmarks vedkommende er der således indgået aftaler medNorge, Sverige. For Grønlands vedkommende, og for så vidt angår Naviair’sflyveinformationscentral, er der indgået aftale med Island. Aftalerne indebæreren effektivisering og lettelse af det operationelle samarbejde omkring lande-grænserne til gavn for flyvesikkerheden og flyselskaberne.En oversigt over relevante samarbejdsaftaler fremgår af bilaget til dette svar.Medvenlighilsen
Side 2/5
Pia Olsen Dyhr
Side 3/5
Bilag til svar på spørgsmål 816 (TRU alm. del)
Oversigt over samarbejdsaftaler:
1. Dansk-svensk FABAftale af 17. december 2009 mellem Sverige og Danmark (minister-niveau) om etablering af et dansk-svensk fælles luftrum.”Agreement between the Government of the Kingdom of Sweden andthe Government of the Kingdom of Denmark regarding the Establish-ment of a Danish-Swedish Functional Airspace Block”.Aftale af 1. juli 2010 mellem luftfartsmyndighederne i Sverige og Dan-mark om etablering af det fælles dansk-svenske luftrum (udmøntningaf ministeraftalen).”Agreement between Statens Luftfartsvæsen and Transportstyrelsenregarding the Danish-Swedish Functional Airspace Block”.
2. Aftale om etablering af den fælles dansk-svenske virksomhedNUAC HBInteressentskabsaftale af 14. oktober 2009 mellem Luftfartsverket ogNaviair om NUAC HB (Handelsbolag).”Partnership agreement relating to the partnership shares in NUACHB dated 14 October 2009 between LFV/ANS and LFV Holding ABand Naviair”.Aftale af 20. juni 2011 mellem de danske og svenske udbydere af mete-orologiske tjenester, DMI og SMHI, om etablering af et meteorologiskkonsortium inden for den dansk-svenske luftrumsblok. Aftalen betyderat DMI og SMHI i fællesskab, og med reel virkning fra slutningen af2012, yder tjenester til den civile luftfart uden hensyntagen til nationalegrænser.
”Agreementbetween the Danish Meteorological Institute and theSwedish Meteorological and Hydrological Institute concerning themutual provision of Weather Services for Air Navigation in the DK/SEFAB.”
Side 4/5
3. Aftaler om teknisk samarbejdeCOOPANS (Co-operation between air navigation services) aftalen af 3.april 2006 om harmonisering og udvikling af flyvekontrolsystemer mel-lem luftfartstjenesteudøverne i Irland (IAA), Sverige (Luftfartsverket),Danmark (Naviair) og den franske systemleverandør Thales ATM. SA.”COOPANS Framework Agreement”.NORACON CONSORTIUM AGREEMENT af 9. februar 2009 og senereudvidet i 2011 mellem Naviair, Austrocontrol, Avinor, Croatia-ATC,EANS, Finavia, IAA, ISAVIA, LFV, Naviair og Swedavia.
4. Aftale om etablering af den dansk-svensk-norske flyveledersko-le, Entry Point North ABAktieejeraftale af 21. december 2005 mellem Avinor, Luftfartsverket ogNaviair om flyvelederskolen, Entry Point North AB”Aktieägaravtal mellan Avinor A/S, LFV Holding AB och Naviair da-terat den 21. december 2005”.
5. Dansk-svensk FAB og NEFAB mv.Aftale af april 2011 mellem luftfartsmyndighederne i Danmark, Sverige,Norge, Finland, Estland og Letland samt Island om samarbejde påtværs af landene i den dansk-svenske FAB, NEFAB og Island.”Deklarationen from Director Generals of NAAs of Denmark, Estonia,Finland, Iceland, Latvia, Norway and Sweden”.Aftale af 1. december 2011 mellem luftfartstjenesteudbyderne i Norge(Avinor), Finland (Finavia), Island (Isavia), Letland (LGS), Estland(EANS), Sverige (Luftfartsverket), og Danmark (Naviair) om udviklingaf luftrum.”Co-operation agreement between air navigation service providersconcerning the development of airspace”.Ministerdeklaration af 11. marts 2013, underskrevet af ministrene an-svarlige for transport i Danmark, Estland, Finland, Letland, Norge og
Sverige om forpligtelse til et tættere samarbejde på FAB-niveau mellemdansk-svensk FAB og NEFAB, herunder forpligtelsen til direkte rutefø-ring inden udgangen af december 2015.”Declaration of commitment for cooperation in airspace developmentbetween the governments of Denmark, Estonia, Finland, Latvia, Nor-way and Sweden.Borealis Air Navigation Services Alliance: Alliance Framework agree-ment af 20. juni 2012 mellem Avinor, Finavia, ISAVIA, IIA, LGS,EANS, NATS, LFV og Naviair.
Side 5/5
6. Aftaler i relation til håndtering af lufttrafik mellem landegræn-ser, de såkaldte ”operationelle samarbejdsaftaler” (Cross-border aftaler/Letter of Agreement)
Aftale mellem Danmark og Sverige om udøvelse af ATS mellem ATCCKøbenhavn og ATCC Malmö/TMC Göteborg.Letter of agreement between Trafikstyrelsen CAA Denmark ACC/APPCopenhagen and LFV Group Air Navigation Services ATCCMalmö/TMC Göteborg, effective 2011.11.17 (seneste udgave).
Aftale mellem Danmark og Norge om udøvelse af ATS mellem ATCCKøbenhavn og ATCC Oslo.Letter of agreement between Trafikstyrelsen CAA Denmark ACC Co-penhagen and Avinor Flyvesikringstjenesten ATCC Oslo, effective2012.04.05 (seneste udgave).
Aftale mellem Danmark og Norge om udøvelse af ATS mellem BodøATCC og Søndrestrøm FIC.Letter of agreement between Naviair ATS Greenland and AvinorNorway Bodø ATCC, effective 2006.11.23 (seneste udgave).
Aftale mellem Danmark og Island om udøvelse af ATS mellem Reykja-vik OACC og Søndrestrøm FIC.ATS Coordination Agreement between Reykjavik OACC and Son-drestrom FIC, effective 1998.01.01 (seneste udgave).