Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. september 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Hans Andersen (V).Spørgsmål nr. 813:
Ministeren bedes gøre rede for hvilke muligheder, der er for at få en kortererejsetid med S-toget (linje H og C) mellem Frederikssund og København, her-under om der kan indsættes et myldretidstog morgen og eftermiddag, som dettidligere var tilfældet med H+-linjen.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:”Det nuværende køreplanskoncept på S-banen betyder, at alle ”fingre” betjeneshvert 10. minut ind mod København H. Derudover indeholder konceptet ogsåhurtiglinjer og tog med stop på alle stationer. Hurtiglinjens tidsgevinst i for-hold til den standsende linje realiseres ved at springe stationer over. Jo hurti-gere hurtiglinjen skal være, jo færre stationer kan den hurtige linje betjene. IKøreplanen for 2013 har Linje C en rejsetid fra Frederikssund på 48 minutter,mens linje H –hurtiglinjen - har en rejsetid på 44 minutter.Hvis rejsetiden mellem Frederikssund og København skal gøres kortere meddet nuværende køreplansprincip, skal linje H springe flere stationer over, enddet er tilfældet i dag. Det betyder, at færre stationer på Frederikssundsfingerenvil have gavn af hurtiglinjen. På strækningen mellem Ballerup og Københavnvil selv en direkte linje uden stop aldrig kunne vinde mere end 5 minutter førlinjen foran er indhentet, forudsat at stationerne mellem Ballerup og Køben-havn skal betjenes hvert 10. minut. Mellem Frederikssund og Ballerup vil linjeH godt kunne springe flere stationer over, hvilket imidlertid betyder, at dissestationer kun vil blive betjent hvert 20. minut, og kun vil have ”stoptog” medlang rejsetid til København.Der køres i dag med 10 linjer (pr. 20 minutters interval) igennem København Hi morgenmyldretiden, og dermed er der ikke yderligere kapacitet tilgængelig.
Hvis betjeningen på Frederikssund fingeren øges uden tiltag ift. infrastruktu-ren, vil det medføre en forringet betjening af en af de øvrige strækninger grun-det kapacitetsudfordringer omkring det centrale København. Der er i dag flestpassagerer på strækningerne til Køge og Hillerød og derfor er kapaciteten prio-riteret på disse to strækninger.Banedanmark arbejder i disse år på at udskifte alle signaler på S-banen, og dervil dermed være skabt et fundament for at øge antallet af linjer gennem Køben-havn H”.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr