Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. oktober 20132013-3196
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. september 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 799:
Mener ministeren, at det er betryggende for jernbanesikkerheden, at IC4-togene ikke som andre lignende togtyper på det danske jernbanenet har et san-dingsanlæg, der puster sand på skinnerne lige foran hjulene, så hjulene ikkeblokerer på glatte skinner?Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst følgende:”I dag er en række tog, især tog, der har en høj topfart, udstyret med magnet-skinnebremse i stedet for sandingsanlæg. Dette gælder fx også IC3 og Øre-sundstogene. Det IC4 togsæt, der var involveret i hændelsen ved Marslev, hav-de ikke en aktiv magnetskinnebremse på det tidspunkt. Det er nu et krav atmagnetskinnebremsen altid skal være aktiv på IC4.”Jeg henholder mig til sikkerhedsmyndighedens vurdering af sikkerhedsforhol-dene.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr