Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1286085_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. oktober 20132013-3193
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. september 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 791:

”Vil ministeren redegøre for, hvordan staten kan få en dokumenteret produkti-vitetsgevinst på jernbanedriften, hvis kontraktbetalingen fra staten til DSB påde ikke-udbudte kontrakter ikke nedsættes med effektiviseringskravet til DSBpå 1 mia. kr. jf. svaret på TRU alm. del. - spm. 652?”

Svar:

Som nævnt i mit svar på spørgsmål 652, skal de igangværende økonomiforbed-ringer i DSB ses i forhold til den meget negative økonomiske udvikling, somtegnede sig i 2011.Derfor besluttede DSB’s ledelse at iværksætte en økonomisk genopretning, somindebar, at resultatet på årsplan i 2014 ville blive 1 mia. kr. bedre end der ellersvar udsigt til. Forbedringen følger anbefalingerne fra en konsulentrapport ud-arbejdet af firmaet Quartz + Co i 2011. I genopretningen ligger, at DSB hermedkom tilbage på sporet af den økonomi, der ligger til grund for kontrakten.Jeg er glad for at kunne konstatere, at denne genopretning forløber efter pla-nen.I den kommende DSB kontrakt tænkes der opstillet præcise krav til yderligereeffektivisering, som skal være med til at finansiere indkøb af nye eltog til udnyt-telse af elektrificeringen samt udvidelse af trafikomfanget i forbindelse medbesluttede nye infrastrukturprojekter. Der planlægges derfor en tæt løbendeopfølgning på realisering af effektiviseringsmålene.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr