Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
01. oktober 20132013-3127
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. september 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 786:
Regeringen har i regeringsgrundlaget ”Et Danmark der står sammen skrevetfølgende: ” Regeringen vil fortsætte arbejdet med udviklingen af forbindelsernemellem Øst- og Vestdanmark, herunder fortsætte undersøgelserne af en Katte-gatforbindelse”. Vil ministeren i forlængelse af det oplyse, hvordan udspilletmed Togfonden.dk hænger sammen med de igangværende undersøgelser af enfast Kattegatforbindelse og Landstrafikmodel, herunder med hensyn til en mu-lig togrejsetid direkte mellem Aarhus og København over Kattegat på godt entime?Svar:
Der ligger et stort arbejde til grund for Togfonden DK, og der er ingen tvivl om,at elektrificeringen og Timemodellen er en god idé for alle de passagerer, derkan komme hurtigere frem med moderne og mere klimavenlige tog. De igang-værende såkaldte strategiske analyser, herunder af Kattegatforbindelse vil selv-følgelig blive fuldført som aftalt og blive præsenteret i foråret 2014 uanset for-slaget om Togfonden DK.Timemodellen og Kattegatforbindelsen er projekter, der kan supplere hinan-den. Ikke modsætninger. Hvor Kattegatforbindelsen har fokus på øst-vest-forbindelsen og på landsdelstrafikken, så har Timemodellen fokus på de nord-sydgående forbindelser i Jylland og på både landels- og regionaltrafikken.Det er ikke et enten-eller. Regeringen satser dog i første omgang på den lagtbilligere og velanalyserede Timemodel, som vi kan gå i gang med her og nu tilgavn for danskerne.I øvrigt kan jeg henvise min besvarelse af TRU-svar nr. 519.MedvenlighilsenPia Olsen Dyhr