Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1284785_0001.png
1284785_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
01. oktober 20132013-3127
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. september stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 785:

Berlingske bragte 2/9 en artikel ”Danmarks nye toglandskab”, hvoraf der frem-gik et danmarkskort med anførte nuværende togrejsetider samt de forventederejsetider efter realisering af den såkaldte timemodel. Vil ministeren på denbaggrund oplyse, hvilke af de anførte rejsetidsforkortelser, der kan relateres tilallerede aftalte og finansierede projekter, herunder opgradering af banen mel-lem Ringsted og Rødby samt anlæggelse af en ny Storstrømsbro som led i Fe-mernbroprojekt, anlæggelse af en ny bane København-Køge-Ringsted, opgra-dering af banen mellem Hobro og Aalborg, anlæggelse af dobbeltspor mellemVamdrup og Vojens, udrulning af signalprojektet frem mod 2021, samt elektri-ficering af banen mellem Lunderskov og Esbjerg?

Svar:

Ideen om timemodellen blev i sin tid udviklet under den tidligere VK-regering,hvor bl.a. den daværende finansminister så det som et ”flagskib” for den kollek-tive trafik. Timemodellen var på den baggrund et vigtigt omdrejningspunkt forbeslutningerne i aftalen om ”En Grøn Transportpolitik” fra januar 2009, somblev støttet af alle partier bortset fra Enhedslisten.Når den nuværende regeringen gør timemodellen til en realitet med TogfondenDK, er det derfor helt naturligt, at en del af de effekter, der beregnes af time-modellen skyldes beslutninger truffet i aftalekredsen bag ”En Grøn Transport-politik”. Det vedrører bl.a. den nye bane København – Ringsted, som er enhjørnesten for timemodellen, signalprogrammet, opgradering Hobro – Aal-borg, opgradering på Nordvestbanen osv.Det er imidlertid væsentligt at understrege, at når de samfundsøkonomiskeeffekter af Togfonden DK – altså de initiativer, der ikke er besluttet og finansie-ret i ”En Grøn Transportpolitik” – opgøres, så vil man naturligvis kun indregnegevinster og omkostninger, der stammer fra netop de initiativer, som Togfon-den DK rummer.
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr