Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1284329_0001.png
1284329_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. september 20132013-3126
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. september 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 784:

Kan ministeren garantere, at den udsendte cabotagevejledning gældende fraden 1. september 2013 er i fuld overensstemmelse med EU’s fælles regler forcabotagekørsel?

Svar:

Nej, det kan jeg ikke garantere.Problemet er imidlertid, at erfaringerne med cabotagereglerne har vist, at deter nødvendigt med klare præciseringer for at sikre intentionen med forordnin-gen om, at det kun er reelle internationale varetransporter, der giver adgang tilcabotagekørsel. Det har således aldrig været hensigten med cabotagereglerne,at man for eksempel skulle kunne sætte kørsel over grænsen med tomme con-tainere i system, alene med det formål at opnå ret til at køre cabotageture iDanmark.Erfaringerne har også vist, at cabotagereglerne i forordningen er meget vanske-lige at håndhæve i praksis. Præciseringen er med til at sikre, at der sker en ens-artet håndhævelse, hvilket skaber retssikkerhed for områdets aktører.Europa-kommissionen har indledt en pilotprojektsag om Danmarks admini-stration af regler vedrørende cabotagekørsel, hvilket peger i retning af, atKommissionen ikke finder, at den danske præcisering er i overensstemmelsemed forordningen. Det vil nu blive vurderet nærmere, om pilotprojektsagenskal have konsekvenser for fortolkningen af cabotagereglerne i Danmark. I sid-ste ende er det dog ikke Kommissionen, men EU-Domstolen, der har kompe-tence til at afgøre spørgsmålet om, hvorvidt den danske administration på om-rådet er i overensstemmelse med EU-retten.Der er også en række andre lande, der har givet udtryk for betydelige vanske-ligheder med administrationen af cabotagereglerne.
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr