Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1282173_0001.png
1282173_0002.png
1282173_0003.png
NOTAT
DatoJ. nr.
3. maj 20132012-1192

Kommissorium for ekstern evaluering af Banedanmarks arbejde

vedrørende genetablering af Jernbanebroen over Limfjorden

Transportministeriets departement ønsker at gennemføre en evaluering af Ba-nedanmarks arbejde vedrørende genetablering af Jernbanebroen over Limfjor-den.Evalueringen har til formål at klargøre de vigtigste læringspunkter af hele for-løbet vedrørende genetableringen af Jernbanebroen over Limfjorden efter på-sejlingen den 28. marts 2012 således at der for Banedanmark og for minister-området i øvrigt sikres tilvejebragt de bedst mulige grundlag for imødegåelse afeventuelle fremtidige lignende tilfælde.

1. Baggrund

Banedanmark gennemførte projektet med udbedring af Jernbanebroen overLimfjorden som ét af i alt ca. 250 fornyelsesprojekter i 2012. Projektet adskillersig bl.a. fra langt hovedparten af de andre projekter ved at være et pludseligopstået projekt, der ikke var planlagt i forvejen.Efter indgåelsen af totalentreprisekontrakten med MT Højgaard vedr. reparati-onsarbejde den 3. maj 2012 udmeldte Banedanmark, at togtrafikken kunnegenoptages den 5. november 2012. Både MT Højgaard og Banedanmark for-ventede på daværende tidspunkt, at det ville være muligt at genoptage togtra-fikken tidligere end oprindeligt forudsat i entreprisekontrakten, hvilket Ba-nedanmark havde indarbejdet som en mulighed i kontrakten, der kunne udløseen større bonus. Grundet en række forhold blev Jernbanebroen over Limfjor-den først genåbnet den 29. april 2013, med næsten et halvt års forsinkelse iforhold til den oprindelige åbningsdato.På grund af den store forsinkelse på gennemførelsen af projektet er det Trans-portministeriets vurdering, at der skal gennemføres en evaluering af projektet,for at sikre at en lignende situation ikke gentager sig. Evalueringen planlæggesopdelt i tre faser, for at få klarlagt alle aspekter af projektet.Banedanmark har igangsat en intern gennemgang af projektforløbet. Ba-nedanmarks gennemgang har fokus på styringen af projektet i de forskellige
faser, projektafklaring, udbud, projektering og godkendelse, produktion, byg-herre tilsyn og den endelige godkendelse.Banedanmark vil afholde en række workshops, hvor det sikres at alle vigtigeinteressenter i forbindelse med udbedringsarbejdets planlægning og gennemfø-relse er blevet inddraget. Banedanmark planlægger, at der således vil blive ind-draget erfaringer fra Kammeradvokaten, Trafikstyrelsen, MT Højgaard og rele-vante rådgivere. Banedanmark forventer herved at få afdækket essentielle årsa-ger til projektets forløb og hvilke læringspunkter der kan uddrages heraf.Banedanmark vil bl.a. i arbejdet søge afklaret, hvad der kunne have været gjortbedre, hvor projektorganisationen bør styrkes, og hvor Banedanmarks proces-ser kan forbedres. Anvendelsen af totalentreprise som udbudsform vil indgåsom et særligt element.Banedanmark forventer at afslutte gennemgangen primo juli 2013, hvorefter enrapport om resultaterne fremsendes til departementet. Notatet vil bl.a. inde-holde en beskrivelse af hvilke læringspunkter, der kan drages ud fra projektetsforløb, samt hvilke tiltag Banedanmark påtænker at implementere på lignendefremtidige projekter.

2. Opgave

Nærværende eksterne evaluering af Banedanmarks arbejde på Jernbanebroenover Limfjorden skal omfatte de centraleprocesser i projektet, herunder ud-bud, tildeling af kontrakt, omfanget af kvalitetssikring og kvalitetskontrol afunderleverandørers arbejde. Evalueringen skal også undersøge processer i for-hold til Banedanmarks grænseflader til rådgivere, entreprenører og sikker-hedsmyndighed. I den forbindelse skal bl.a. betydningen af de nuværende ba-nenormer, herunder TSI’er, for Banedanmarks projektvaretagelse afdækkes.Evalueringen forudsættes at omfatte tre faser:Fase 1: Granskning af projektet og processerne i projektet. Deneksterne konsulent vil primært skulle granske den foreliggendedokumentation af projektet, samt de tiltag de forskellige aktørerhar gjort for at få gennemført projektet, herunder bør det under-søges, hvorvidt ændrede banenormer og TSI’er har påvirket pro-jektet. Der kan gennemføres interviews med relevante aktører iprojektet, hos entreprenør og rådgiver samt hos sikkerhedsmyn-digheden.Fase 2: Granskning af Banedanmarks interne evaluering.Fase 3: Udarbejdelse af anbefalinger i relation til resultaterne fraFase 1 og Fase 2 til brug for lignende projekter i fremtiden.
Side 2/3
Side 3/3

3. Proces

Den eksterne evaluering afsluttes inden udgangen af året. Evalueringen doku-menteres i en rapport, som fremsendes til departementet.