Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. september 20132013-3016
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 770:
Ministeren bedes kommentere nedenstående henvendelse fra Michael Nilsson,jf. TRU alm. del – bilag 335. Især bedes kommenteret, hvorfor det ikke kanlade sig gøre, at være i besiddelse af ”pendlerbizz” uden samtidig at have etkreditkort, samt hvorfor det kun er de to nævnte biltyper, der medfører nedslagi prisen på abonnementet for ”pendlerbizz’en”.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmål for Sund & Bælt Holding A/S. Selskabet oplyserfølgende, som jeg henholder mig til:”Kunder, der benytter Storebæltsforbindelsen ofte, har mulighed for at få enpendleraftale. En pendleraftale for en personbil på op til 6 meter koster i 20133.840 kr. pr. måned for op til 50 enkeltture. Gør man brug af alle 50 ture på enmåned, koster en enkelttur 76,80 kr. mod en normal listepris på 235 kr. pr.enkelttur.Pendleraftalen giver kunden en betragtelig rabat, og der er derfor betingelserforbundet med at få en pendleraftale. Fra 1. juni 2013 er det blevet en betingel-se, at kunden har et kreditkort, som skal knyttes til aftalen. Der er flere årsagerhertil. En af årsagerne er, at bankerne garanterer for betalinger via kreditkort,så A/S Storebælt ikke har nogen kreditrisiko forbundet med pendleraftaler, derer knyttet op til et kreditkort. Ordningen med tilknyttet kreditkort indebærerogså lavere administrationsomkostninger, og så er der mange kunder, der harefterspurgt en løsning med kreditkort, da det er nemmere for kunden, at beta-lingen sker automatisk hver måned. Tidligere skulle kunden betale via netbankeller på posthuset.Der findes to priser for pendleraftaler; en pris på 1.970 kr. pr. måned for køre-tøjer under 3 meter og en pris på 3.840 kr. for køretøjer mellem 3 meter og 6meter. Længden på køretøjet er alene afgørende for, hvilken pendleraftale kun-den kan få – bilmærket er helt uden betydning.
Storebæltsforbindelsen har siden vejforbindelsens åbning anvendt køretøjetslængde som kriterium for, hvilken pris der skal betales ved passage af broen.Længde er et objektivt kriterium, som kan fastslås automatisk, mens køretøjeter i fart, hvilket er afgørende for, at vi kan afvikle trafikken gennem betalings-anlægget, uden at der opstår kø. Gennemsnitligt passerer næsten 30.000 køre-tøjer i døgnet Storebæltsforbindelsen, så derfor er det vigtigt, at trafikken ogbetalingen for passage kan afvikles smidigt og effektivt, og her er den automati-ske opmåling af køretøjets længde en nødvendighed.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr