Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1180930_0001.png
1180930_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. november 2012203432
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 77 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 77:

Når Banedanmark i hvert fald i oktober 2012 i Sikring Nordøst har indhyret etprivat firma, Wicotec, til fejlretningsopgaver, er det da fordi Banedanmark harskønnet, at det ikke vil være muligt at kunne leve op til de fastlagterettidighedskrav med den mandskabsstyrke, der har været til rådighed, efter atvagtplanerne er blevet ændret?I den forbindelse ønskes oplyst, hvorvidt der, efter at Banedanmark har ændretpå vagtplanerne for fejlretningsmandskabet, har været tilfælde af længereresponstider eller negativ påvirkning af regulariteten, jf. svar på alm. del, 2011-12, spørgsmål 902.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Den gennemsnitlige responstid på strækningerne har ikke ændret sigsignifikant, siden det reducerede vagtberedskab trådte i kraft. DJElektropersonales opsigelse af rammeaftalen har naturligvis medført, at der erfærre timer til produktionen efter overgang til statens aftale 1. oktober 2012.Det har betydet en anden arbejdstidsplanlægning, da rådighedsvagttimerne nuskal indgå i månedsnormen. Banedanmark er i gang med at ændre påarbejdstidsplanlægningen for at håndtere konsekvenserne af den opsagte aftalebedst muligt.Med færre timer til rådighed kræver det en bedre planlægning for at levere detsamme produktionsniveau. Banedanmark skønner imidlertid, at dennuværende mandskabsstyrke kan leve op til de fastlagte rettidighedskrav.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af TRU spørgsmål 76.”
Medvenlighilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2