Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1282031_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. september 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 769:

Vil ministeren redegøre for, hvorfor Movias drifts- og administrationsudgifter i2013 udgør 12 procent af de samlede udgifter, mens gennemsnittet for alle re-gionale trafikselskaber er 10 procent og de for Midttrafik, Sydtrafik og Born-holm Trafik udgør 7 procent?

Svar:

Movia har oplyst følgende:”I sammenligningen mellem Movia og de øvrige trafikselskaber hvad angårsalgs- og administrationsudgifter er det navnlig på salgsudgifterne, der ses enforskel. Som anført i besvarelsen af TRU 768, er udgifterne i forbindelse medrejsekortet en voksende del af salgsudgifterne. Movia og NT er de eneste trafik-selskaber, hvor rejsekortet er fuldt udrullet ved indgangen til 2013, og der erderfor en naturlig forskel på selskabernes udgifter til rejsekortet. For Moviasvedkommende skal man hertil især bemærke, at Movia finansierer hele investe-ringen i rejsekortet, herunder indskud af aktiekapital i Rejsekort A/S, ved lån.De akkumulerede lån til rejsekort udgør p.t. 588 mio. kr. Afdrag på disse lånudgør derfor selvsagt en væsentlig forskel. Hvis ydelser på lån og Movias ”for-spring” med hensyn til udrulning af rejsekortet udtages af beregningen, vil Mo-via ikke være ”dyrere” end de øvrige trafikselskaber.Også for administrationsudgifterne er der udgiftsposter, som er særegne forMovia. Eksempelvis overtog Movia et driftslån på 120 mio. kr. som det davæ-rende HUR optog i 2005, og som Movia nu afdrager. Disse ydelser indgår iadministrationsudgifter.”
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr