Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1282029_0001.png
1282029_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. september 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 768:

Vil ministeren redegøre for og vurdere forholdet mellem Movias salgsudgifter,som i perioden 2011-2013 er steget med 93,4 mio. kr., mens passagerindtæg-terne er steget med 113 mio. kr.?

Svar:

Movia har oplyst følgende:”Trafikselskaberne og Trafikstyrelsen udarbejdede i 2007 en fælles model tilbrug for den lovpligtige indberetning af økonomidata til Trafikstyrelsen, enslags fælles kontoplan. En af udgiftskategorierne er Salgsudgifter, som blandtandet omfatter udgifter til provision til andre for formidling af rejsehjemmel,indkøb og håndtering af rejsehjemmel, markedsføring, håndtering af kørepla-ner og drift af kundecenter.Stigningen i salgsudgifter på 93,4 mio. kr. fra 2011 til 2013 kan væsentligst hen-føres til indførelsen af rejsekortet, som siden sommeren 2012 har været i drift ihele Movias område, og som er en ny udgiftsart under kategorien Salgsudgifter.De løbende udgifter i Rejsekort A/S finansieres af de tilsluttede selskaber gen-nem afgifter på de rejser, der foretages med rejsekort samt de indtægter, dergenereres af disse rejser, og i takt med den stigende brug af rejsekort, vil derogså skulle betales flere afgifter til Rejsekort A/S. Hertil kommer, at afdrag påde lån til rejsekortinvesteringen, som Movia har optaget løbende, også indgår isalgsudgifterne, sådan som de indberettes til trafikstyrelsen af trafikselskaber-ne. Samlet set tegner udgifter i forbindelse med rejsekortet sig for ca. 85 mio.kr. af stigningen.Passagerindtægterne er i samme periode præget af en samlet takststigning fra2011 til 2013 på 6,7 % svarende til det af Trafikstyrelsen udmeldte takststig-ningsloft i perioden samt en forventet buspassagerstigning på 2,6 mio. passage-rer.Der er således ikke sammenhæng mellem stigningen i salgsudgifter og passa-ger- og indtægtsudviklingen.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr