Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1281344_0001.png
1281344_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. september 20132013-2986
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål762 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Thomas Danielsen (V).

Spørgsmål nr. 762:

Bakker ministeren op om, og synes ministeren det er en god ide, at Banedan-mark er undtaget fra VVM-undersøgelser i sagen om rejsningen af en ny masttil radiokommunikation i Sinkbæk kommunikationsmast, som beskrevet i ar-tiklen "Hvorfor skal masten stå lige her" i Lemvig Folkeblad den 20. august2013.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Strækningen Thyborøn – Vemb, hvor den nye mast til radiokommunikation iSinkbæk skal placeres, er en privatbane og er således ikke underlagt Banedan-mark. Kommunikationsmasten skal bruges af Midtjyske Jernbaner til derestog, og Banedanmark etablerer masten på vegne af Midtjyske Jernbaner.Master, antenner, udstyr, mv. til radiokommunikation i jernbanedriften er om-fattet af VVM-reglerne, hvorefter Banedanmark på vegne af Midtjyske Jernba-ner har VVM-anmeldt GSM-R netværket langs Lemvigbanen som ét samletprojekt. VVM-myndigheden er i det konkrete tilfælde Lemvig Kommune.Det er op til VVM-myndigheden at vurdere, hvilke naboer – i landzone – sommå vurderes at kunne blive væsentligt individuelt påvirket af anlægget og der-med bør parthøres. Det er derfor Lemvig Kommune, der i den konkrete sag harvurderet, hvorvidt individuel partshøring af de nærmeste naboer burde gen-nemføres som led i VVM-screeningsprocessen. Afgørelse om ikke-VVM-pligtblev annonceret og dermed sendt i høring i offentligheden via Lemvig Kommu-nes hjemmeside den 21. november 2012. Den fire ugers klagefrist løb fra dettetidspunkt.Etableringen af GSM-R master er undtaget reglerne om indhentning af bygge-tilladelse og i det konkrete tilfælde ved Sinkbækvej også landzonetilladelse, jf.
BR10, kap 1.2, stk. 5 samt Planlovens § 36, stk. 1, litra 8. Det er derfor korrekt,at der ikke er sket nabohøring i forbindelse med en evt. byggesag.Der skal i relevante tilfælde indhentes tilladelser i henhold til øvrig lovgivning,hvilket dog ikke har været aktuelt i den konkrete sag. Midtjyske Jernbaner ogBanedanmark har således overholdt gældende regler for indhentning af tilla-delser til byggeriet.Det er normal procedure, at naboer til banen bliver orienteret forud for start afet byggeri, så de ved, hvad der skal ske, og hvilke gener de kan forvente i for-bindelse med selve byggeprocessen. Det har ikke været koordineret godt nok iforbindelse med starten af mastebyggeriet på Sinkbækvej, hvilket er skriftligtundskyldt overfor naboerne.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr