Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1276469_0001.png
1276469_0002.png
1276469_0003.png
NOTAT
DatoJ. nr.
27. august 2013

Konsekvenser for Transportministeriet af Pihl og Søns konkurs

Mandag d. 26. august 2013 indgav entreprenørselskabet E. Pihl og Søn A.S.konkursbegæring. Pihl og Søn er et af Danmarks største entreprenørselskaber.Selskabet er involveret i flere af Banedanmarks og Vejdirektoratets projekter. Idette notat skitseres disse projekter, og der gives foreløbige bud på betydningenaf konkursen.BanedanmarkFor Banedanmark har Pihl og Søns konkurs betydning for to projekter: ”NyNørreport” og opførelsen af et nyt trafikkontrolcenter ved Dybbølsbro Station iKøbenhavn som led i Signalprogrammet.”Ny Nørreport”. Ny Nørreport består af en renovering af Nørreport station iKøbenhavn kombineret med kommunens byrumsprojekt for området omkringstationen. Projektet udføres af Banedanmark i samarbejde med KøbenhavnsKommune og DSB. Entreprenøren på projektet består af konsortiet Pihl-Aarsleff Nørreport I/S, som består af Aarsleff Rail A/S, E. Pihl & Søn og PerAarsleff A/S.Ifølge kontrakten med Banedanmark hæfter konsortiet solidarisk over for Ba-nedanmark. Aarsleff A/S har d.d. i en pressemeddelelse meddelt, at Aarsleffefter Pihls konkurs vil videreføre alle arbejder på Ny Nørreport og desudenforhandle med de medarbejdere fra Pihl, som er beskæftiget på projektet medhenblik på at overtage ansættelsesforholdet i en kortere eller længere periode.Aarsleff overtager konsortiets forpligtelser overfor leverandører og underentre-prenører.Banedanmark har været i dialog med en lang række medier og lagt en nyhed påBanedanmarks hjemmeside d.d. om konkursbegæringens betydning for NyNørreport. Heraf fremgår det, at Banedanmark p.t. ikke forventer væsentligeforsinkelser på projektet grundet konkursbegæringen. Ombygningen skullesåledes fortsat være færdiggjort omkring årsskiftet 2014 / 2015.Det kan oplyses, at arbejdet på Ny Nørreport fortsatte i går aftes trods medde-lelsen om konkursbegæringen, og her til morgen indledte konsortiet sit arbejdekl. 7.
Trafikkontrolcenter ved Dybbølsbro Station. Som led i Signalprogrammet erdet planlagt, at styringen af den østlige del af fjernbanetrafikken og S-banetrafikken placeres (sammen med Vejdirektoratets fremtidige trafikkon-trolcenter) i et trafikkontrolcenter ved Dybbølsbro Station i København (”Tra-fiktårn Øst”). Pihl og Søn A.S. vandt i marts 2013 udbuddet for projektet.Bygningen af Trafiktårn Øst er siden skredet frem, om end med små forsinkel-ser grundet bl.a. forurenet grund. Disse forsinkelser forventedes holdt indenfor den overordnede tidsplan. Værdien af det udførte arbejde var ved udgangenaf juli 2013 opgjort til ca. 42 mio. kr., ud af den samlede kontrakt på ca. 210mio. kr.Signalprogrammet har siden konkursbegæringen taget de nødvendige for-holdsregler i anvendelse i forhold til bl.a. byggepladsen (eksempelvis gennem-fotografering med henblik på evt. bevismateriale) og vil sikre byggeriet modvejrgener, mv.Signalprogrammet er nu i færd med at afsøge forskellige strategier for færdig-gørelse af projektet. Valget afhænger i et vist omfang af, om andre leverandørertilbyder at overtage projektet, om der skal ske en konkurrenceudsættelse påbasis af opdateret udbudsmateriale (genudbud), eller der kan findes en tredjeløsning.På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at give et kvalificeret bud på even-tuelle afledte effekter på Signalprogrammets tidsplan i tilfælde af en længereforsinkelse. Signalprogrammet vurderer dog, at der er gode chance for at findenogle acceptable overgangsløsninger.VejdirektoratetFor Vejdirektoratet er Pihl og Søn fortrinsvist involveret i to projekter, nemligFrederikssundsmotorvejens 2. etape (Motorring 4 – Tværvej N) og SlagelseOmfartsvej.Frederikssundsmotorvejens 2. etape. Det samlede projekt er opdelt i tre ”de-letaper”, hvor Pihl og Søn står for den ene. Der er tale om en totalentreprisedækkende jord-, belægnings- og broarbejder, inkl. projekteringen heraf. Pro-jektet er to år fra det forventede åbningsår i 2015, hvorfor det er meget arbejde,der udestår.Vejdirektoratet er i færd med at udrede, hvordan konkursen skal håndteres, oghvilken effekt, som den får for projektet. Man afventer en udmelding fra kura-tor og følger sagen tæt.Slagelse Omfartsvej. For så vidt angår Slagelse Omfartsvej, er der tale om etprojekt, der er tæt på afslutning, idet vejen åbner i september 2013. Der mang-ler derfor kun mindre opgaver, herunder færdiggørelsesarbejder efter åbnin-
Side 2/3
gen. Pihl og Søn er involveret i to af projektets entrepriser, en jord- og belæg-ningsentreprise og en broentreprise.Vejdirektoratet er også her ved at udrede, hvordan konkursen skal håndteres. Ikraft af, at der kun udestår mindre arbejder, vurderes der dog ikke at være væ-sentlige tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Side 3/3