Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1280632_0001.png
1280632_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. september 20132013-2949
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra (MFU) Karina Adsbøl (DF).

Spørgsmål nr. 751:

Vil ministeren redegøre for, om hun er blevet gjort opmærksom på problemstil-linger vedrørende Midttrafiks handicapkørsel, herunder om brugerne venterunødvendigt længe på deres vogn, om man får den rigtige vogn, evt. med lifteller andre hjælpemidler, eller om der er problemer med bestilling, f.eks. overnettet.

Svar:

Jeg er ikke tidligere blevet gjort opmærksom på de nævnte problemstillinger.Til brug for besvarelsen af dette spørgsmål har jeg bedt Midttrafik om et bi-drag. Midttrafik har oplyst, at:”Midttrafik nøje følger driften af handicapkørsel, patientkørsel og de øvrigekørselsformer, der koordineres. I 2012 blev 93,4 % af kunderne hentet til tiden,og 95,5 % blev afleveret til tiden. De tilsvarende tal for 2013 ligger over detteniveau.Midttrafik har ikke statistik for, hvor ofte der kommer en forkert vogn. Nårdette sker, så er det som hovedregel, fordi der ved bestillingen af en tur ikke erlagt de rigtige oplysninger ind. Det kan fx skyldes, at der ikke er givet oplysnin-ger om nye hjælpemidler, eller kommunen eller regionen ikke har visiteretkunden til den rette type vogn. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at envognmand kan ske at sende en anden vogn, end der indgår i kontrakten medMidttrafik. I alle tilfælde opfordres kunden til at kontakte Midttrafik, så derkan findes en umiddelbar løsning, og en fremtidig lignende fejl kan undgås.Midttrafik er ikke bekendt med, at der skulle være problemer med internetbe-stillingen.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr