Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1282542_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. september 20132013-2943
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål750 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 750:

Ministeren bedes kommentere TRU alm. del – bilag 323 vedrørende mulighedfor billetsalg i postbutikker.

Svar:

På baggrund af indhentede udtalelser fra henholdsvis Post Danmark A/S ogDSB kan jeg oplyse følgende:Baggrunden for DSB’s lukning af billetsalg på en række stationer er, at kunder-ne i stigende grad benytter sig af selvbetjening, hvorfor billetsalgene ikke erøkonomisk bæredygtige. Det sker med udbredelsen af Rejsekortet, og to ud aftre billetter bliver i dag solgt elektronisk via bl.a. www.dsb.dk, sms og apps.Når udviklingen går i retning af mere selvbetjening, kunne det ende med atblive en bekostelig affære, hvis DSB skulle satse på Post Danmarks posthuse ogpostbutikker som en salgskanal. Det hører således med til billedet, at eventuellenye forretninger hos Post Danmark skal varetages på kommercielle vilkår.Det er stadig muligt at købe billet i billetautomater på stationen eller ved kon-takt til DSB Kundecenter via telefonnummer 70 13 14 15, selv om elektroniskbilletsalg vinder mere og mere udbredelse.For at gøre overgangen fra de betjente billetsalg til selvbetjening ved billetau-tomaterne nemmere for kunderne, tilbyder DSB blandt andet i samarbejdemed Ældresagen med jævne mellemrum kurser, og sender medarbejdere tilstationerne, som hjælper kunderne med at blive fortrolige med at benytte au-tomaterne.
MedvenlighilsenPia Olsen Dyhr