Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1279547_0001.png
1279547_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. september 20132013-2920
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 747:

Ministeren bedes jf. Transportministeriets kritik af Produktivitetskommissio-nens seneste analyserapport oversende udvalget de beregninger fra Trans-portministeriet, som viser, af baneafgifterne for gods i Danmark er det halve iforhold til Tyskland, og redegøre for, om disse beregninger følger retningslin-jerne fra ”Rail Liberalisation Index 2011” fra IBM Business Service, hvor detomvendt fremgår, at omkostningerne pr. fragtkilometer mellem de to størstegodsterminaler er dobbelt så høje i Danmark som i Tyskland.

Svar:

Af Produktivitetskommissionen rapport fra maj 2013 fremgår det, at:”Taksten for at anvende banenettet fastsættes i dag af Jernbanenævnet frem forpå basis af operatørernes betalingsvillighed. I Danmark er taksten mere enddobbelt så høj som i Tyskland”.Transportministeriets kritik af Produktivitetskommissionens rapport gik bl.a.på, at det af ovenstående ikke fremgår, at der er forskel på afgifter foranvendelsen af det generelle banenet (tonkilometerafgift) og de samledeinfrastrukturafgifter (inkl. broafgifter).Det fremgår af Transportministeriets bemærkninger, at:”Broafgiften refunderes ikke, og er dermed en reel udgift. Det er dog vanskeligtat se, hvorfor den skulle være relevant i sammenligningen. Broafgifter erstatte-de betalingen for færgefart, og har i øvrigt været en forudsætning for, at de fa-ste forbindelser overhovedet kunne etableres.”Når der udelukkende ses på baneafgifterne (tonkilometerafgiften), er de iDanmark væsentligt mindre end i Tyskland. Tonkilometerafgiften tilbagebeta-les desuden som miljøtilskud.
I figur 1 ses en opgørelse af infrastrukturafgifterne fra 2008, som Transportmi-nisteriet har taget udgangspunkt i. Figuren er udarbejdet på baggrund af“Charges for the Use Rail Infrastructure of 2008” fra ITF.

Figur 1: Afgiften for et 960 ton godstog 2008, Euro pr km

Side 2/2
Kilde: “Charges for the Use Rail Infrastructure of 2008”, 2008. ITFAf ”Rail Liberalisation Index 2011” fra IBM Business Service fremgår det, at derer følgende kriterier for at vurdere den gennemsnitlige infrastrukturafgift forgodstog:”average infrastructure charge in euros/train path kilometre between the twolargest national freight stations for a 960 tonne gross weight longdistancefreight train with diesel power.”Der gås her ud fra, at der i Danmarks tilfælde er tale om kombiterminalerne iHøje Taastrup og Taulov, der som bekendt ligger på hver sin side af Storebæltmed en afstand på ca. 200 km. På denne relativt korte strækning vil broafgiftenderfor betyde forholdsvis meget for den samlede afgift, som pålæggesjernbanegodsoperatørerne.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr