Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1284889_0001.png
1284889_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. september 20132013-2906
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra (MFU) Mads Rørvig (V).Spørgsmål nr. 740:”Ministeren bedes redegøre for udviklingen i tabte arbejdstimer som følge afforsinkelser i den offentlige transport og trængsel på vejene over de seneste femår.”Svar:Der foretages ingen løbende opgørelser over udviklingen i tabte arbejdstimersom følge af forsinkelser i den offentlige transport og trængsel på vejene. Det erderimod, jf. tabel 1 – 3, muligt at foretage grove opgørelser af den samlede rej-setid som går tabt for brugerne af transportsystemet. En del af den tabte rejse-tid kunne være anvendt som arbejdstimer.Tabel 1 | Tabt rejsetid om året for personer i bil, varebil og lastbil (mio. person-timer)

Område

HovedstadsområdetUden for hovedstadsområdetHele landet i altKilde: Trængselskommissionen, COWI, DTU Transport

2001

10,28,018,2

2012

13,510,624,1
Opgørelsen af tabt rejsetid i biltrafikken er i tabel 1 baseret på beregninger forTrængselskommissionen foretaget med trafikmodellen OTM. I Trængsels-kommissionens betænkning er forsinkelsestiden opgjort til ca. 9,3 mio. køre-tøjstimer i 2012, svarende til ca. 13,5 mio. persontimer. I omregningen anven-des belægningsgraden (personer pr. bil) på 1,45 hentet fra trafikmodellen.Forsinkelsestiden for 2001 er beregnet med udgangspunkt i forsinkelsestidenfor 2012, og tilbageskrevet med væksten i trængslen i perioden 2001 til 2012som angivet i ”Trængselsindikatorer for Hovedstadsregionen” udarbejdet afrådgivningsvirksomheden COWI i 2012.Opregningen af forsinkelsestiden fra hovedstadsområdet til hele landet er base-ret på en relativ fordeling af trængslen opgjort af DTU Transport til brug iTrængselskommissionens beregninger af effekten af Roadpricing.
For bustrafikken i hovedstadsområdet er forsinkelsestiden ved trængsel opgjorti ”Opgørelse af Bustrængsel” udarbejdet af COWI i 2012. Undersøgelsen viser,at den daglige forsinkelse udgjorde ca. 21.500 persontimer i 2010 og ca. 21.700persontimer i 2004. Skaleres dette resultat i forhold til den opgjorte forsinkel-sestid i biltrafikken, som opgjort i Trængselskommission betænkning, svarerdet til knap 1,7 mio. persontimer på årsbasis i 2012 i hovedstadsområdet. Rap-porten konkluderer endvidere, at trængslens påvirkning af bustrafikken er stortset uændret over perioden 2004 til 2010.Tabel 2 | Tabt rejsetid om året for personer i S-tog (mio. persontimer)

Område

HovedstadsområdetKilde: Banedanmark, Danmarks Statistik

2009

4,7

2012

4,7
Side 2/2
I tabel 2 og 3 opgøres tabt rejsetid i togtrafikken. Der er i beregningen tagetudgangspunkt i Banedanmarks opgørelse af togforsinkelser ved såkaldte ”kon-traktstationer”. På fjernbanen udgør kontraktstationer ikke alle stationer, hvor-imod kontraktstationer på S-banen udgør det fulde billede af trafikken.Tabt rejsetid er beregnet ud fra de opgjorte togforsinkelser og den gennemsnit-lige belægning i togtrafikken. Den gennemsnitlige belægning er fundet ud fraDanmarks Statistiks opgørelse af det samlede persontransportarbejde og detsamlede trafikarbejde med tog. I 2012 var der således 100 personer i et gen-nemsnitligt tog på regional- og fjerntogstrækningerne, mens der var 83 perso-ner i et gennemsnitligt S-tog. Antallet af passagerer i forsinkede tog kan natur-ligvis adskille sig fra den anvendte gennemsnitsbetragtning.Tabel 3 | Tabt rejsetid om året for personer i regional- og fjerntog (mio. person-timer)

Område

Hele landet i altKilde: Banedanmark, Danmarks Statistik

2009

5,7

2012

3,6
De viste opgørelser af trængselstid i vejtrafikken og forsinkelser i banetrafikkenomfatter ikke alle transportformer. Eksempelvis indgår cykling ikke. Udviklin-gen i tabt rejsetid spænder over forskellige år. Det skyldes, at sammenligneligedata til brug for denne opgørelse ikke er til rådighed alle år. Det bemærkes, atopgørelserne som nævnt bør vurderes som meget grove skøn for tabt rejsetid,da der ikke foretages ensartede opgørelser på alle strækninger og på tværs aftransportformer.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr