Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. september 20132013-2890
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 738:
Er der foretaget beregninger af passager- og indtægtstab i forbindelse med deneventuelle overgang til enmandsbetjening på Kystbanen?Svar:
DSB Øresund skal validere billetter og kort og opkræve kontrolafgift ved mang-lende billet eller kort. Validering skal ske for samtlige passagerer på alle tog,hvor DSB Øresund har personale i toget, dvs. som minimum på følgende tids-punkter:Der vil fortsat være 1 togfører pr. tog på alle afgange mellem København H ogMalmö C. Endvidere vil der ombord på toget mellem København H og Helsin-gør station være 1 togfører pr. tog på følgende tidspunkter:Mandag – fredag: 00.00-02.00 og 20.00-23.59Lørdag: 00.00-08.00 og 20.00-23.59Søn- og helligdag: 00.00-08.00 og 20.00-23.59Herudover skal DSB Øresund mellem København H og Helsingør station påstikprøvebasis validere billetter og kort og opkræve kontrolafgift ved manglen-de billet eller kort. Stikprøverne skal være jævnt fordelt på strækningen ogdække mindst 5 % af alle passagerer i de tidsrum, hvor der ikke er togfører om-bord på toget.DSB Øresund modtager fortsat alle indtægter fra kontrolafgifter og har såledesincitament at sørge for, at alle rejsende har gyldigt rejsehjemmel.Endvidere gælder, at rejserelationerne ofte går på tværs af de forskellige opera-tører og transportformer i Hovedstadsområdet. Ændringen af billetkontrollenpå Kystbanen vil medføre en mere ensartet kontrol ift. S-tog og Metroen. Billet-
indtægter i den kollektive trafik i hovedstadsområdet fordeles mellem trafiksel-skaberne efter passagertællinger.På baggrund af ovenstående regner Transportministeriet ikke med nævnevær-dige ændringer i billetindtægten per passagerer og har ikke budgetteret her-med.Transportministeriet vil i samarbejde med DSB Øresund følge den faktiskeudvikling.Medvenlighilsen
Side 2/2
Pia Olsen Dyhr