Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1283289_0001.png
1283289_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. september 20132013-2890
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 734:

Vil ministeren redegøre for hvordan de monitorer, der skal placeres på statio-nerne i forbindelse med en eventuel overgang til enmandsbetjening på Kystba-nen, vil blive opstillet taget i betragtning, at Øresundstog består af henholdsviset, to eller tre togsæt, samt hvorvidt eventuelle forskelle på højre og venstreperronside på København H, vil påvirke lokoførerens mulighed for at kunnegennemføre en sikker afgangsprocedure?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:”På stationer på strækningen København H – Helsingør, hvor Transportmini-steriet har aflyst optionen på togfører på samtlige afgange, og hvor der dermedvil blive indført enmandsbetjening, vil der forud for den 15. december 2013blive gennemført en besigtigelse, hvor forholdene på hver enkelt lokalitet vilblive vurderet i relation til materieltyper, ønskede tog længder samt perronfor-hold.Vedrørende opsætning af monitorer er følgende gældende uanset om perronentrafikeres af 1, 2 eller 3 togsæt:Monitorer opsættes, således at de er i overensstemmelse med Ba-nedanmarks banenorm for sikkerheds- og opholdszoner på perroner.Monitorer opsættes, så lokomotivføreren fra førerrummets sidevinduekan observere monitorens visninger, igennem afprøvning skal det sik-res at visningen er tydelig under forskellige lysforhold.Der opsættes monitorer for både kørsel af højre spor og at venstre sporpå strækning 10 på Københavns hovedbanegård.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr