Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1280616_0001.png
1280616_0002.png
1280616_0003.png
1280616_0004.png
1280616_0005.png
1280616_0006.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 6
Samråd AM-APTak for spørgsmålene, som jeg medformandens tilladelse vil besvare samlet.

Spørgsmål AM

På baggrund af forsidehistorien i Berlingske Tidende den 24. juli2013 om forkerte faktuelle oplysninger iProduktivitetskommissionens Analyserapport 2 fra maj 2013 bedesministeren redegøre for, om det er regeringens generelle opfattelse,at Produktivitetskommissionens anbefalinger ikke står til troende?

Svar på AM

Produktivitetskommissionens mandat erat se på produktiviteten i hele samfundetinkl. den offentlige sektor. De fleste afKommissionens anbefalinger falderuden for mit ressort. Jeg kan derforheller ikke udlægge regeringensgenerelle opfattelse afProduktivitetskommissionensanbefalinger.Helt generelt kan jeg dog sige, atregeringen endnu ikke har forholdt sigtil Produktivitetskommissionens
Side 2 af 6
anbefalinger. Heller ikke på mit område.Regeringen vil først tage stilling, nårProduktivitetskommissionen harafsluttet sit arbejde – forventeligt medudgangen af 2013.For eksempel harProduktivitetskommissionen endnu ikkeforholdt sig infrastrukturens betydningfor produktiviteten i jernbanesektoren.Det meget væsentlige spørgsmål forstårjeg at Produktivitetskommissionen vil sepå i det kommende arbejde.

Spørgsmål AN

Ministeren bedes redegøre for, om regeringen er enig i konklusioneni Produktivitetskommissionens rettelsesblad af 27. juni 2013, hvoraffølgende ordlyd fremgår: ”Rettelserne har ingen betydning for deanbefalinger, der fremgår af rapportens anbefalingsbokse. Det erendvidere Kommissionens vurdering, at fejlene ikke har væsentligindflydelse på det samlede beregnede potentiale for højereproduktivitet inden for netværksservice.”

Svar på AN

Jeg vil derfor heller ikke forholde mig tildet mere specifikke spørgsmål omsammenhængen mellem kommissionens
Side 3 af 6
analyser og anbefalinger på transport-og postområdet.Jeg har først lige netop modtaget enrevideret version af Kommissionenskapitel vedr. transport- og postområdet,som jeg ikke har haft lejlighed til at læsenærmere.

Spørgsmål AO

Ministeren bedes redegøre for, om der i forbindelse medProduktivitetskommissionens arbejde er udarbejdet selvstændige ognye analyser vedrørende produktiviteten i togdriften, eller omkommissionens anbefalinger alene er baseret på konsulentrapporter,som Transportministeriet tidligere har fået udarbejdet.

Svar på AO

For så vidt angårProduktivitetskommissionens arbejdevedrørende produktiviteten påjernbaneområdet, så kan jeg kan læse desamme henvisninger i materialet fraProduktivitetskommissionen, somTransportudvalgets medlemmer kan.Som jeg forstår det materialeKommissionen hidtil har fremlagt, så er
Side 4 af 6
kilderne for så vidt angårpassagertransport på jernbane detarbejde, som blev udført forTransportministeriet af BCG i 2009 ogQuartz+Co i 2011. Det er jo analyser derer velkendte for Transportudvalget. Derer således mig bekendt ikke kommetnoget nyt frem i forbindelse medKommissionens arbejde.Det har længe været kendt, at der harværet et betydeligteffektiviseringspotentiale i DSB, og atudbud af togtrafik er ét blandt flereredskaber, som kan benyttes til atrealisere dette potentiale. Et andetredskab – som også BCG peger på – eren intensiveret styring af DSB, ogeventuelt flere udbud, hvis DSB ikkebliver mere effektive.
Side 5 af 6
Jeg vil i den forbindelse gerneunderstrege, at regeringen ikke erprincipielt mod udbud, men blot kankonstatere, at DSB med planen SundtDSB inden udgangen af 2014 vil havegennemført en forbedring af økonomienpå 1 mia. kr. årligt.DSB vil dermed have opnået stort set detsamme, som BCG vurderede kunneopnås gennem udbud. Og det uden at vihar løbet den risiko, der følger med atgennemføre udbud.

Spørgsmål AP

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Transportudvalget ikke kanfå tilsendt strækningsregnskaber for DSB, når det af et indlægoffentliggjort 1. juli 2013 forfattet af DSB’s formand Peter Schütze påProduktivitetskommissionens web bl.a. fremgår at ”Eksempelvishavde DSB ikke tal for, hvad det kostede at køre fra f.eks. Århus tilÅlborg. I dag kan vi fordele tallene, således at vi både kan setotalomkostningen for at køre strækningen (alle omkostninger erfordelt) samt de omkostninger, der ville falde væk, hvis vi ikke kørtetog på strækningen. Tallene giver nu basis for, at vi totalt set løbendekan følge, hvordan effektiviteten forbedres, og samtidig kan vi helttæt følge virkningen af de enkelte tiltag på de specifikke strækninger.Samtidig giver tallene mulighed for at benchmarke op imod andretogoperatører i Europa.”.

Svar på AP

Side 6 af 6
DSB har gennem længere tid arbejdetmed at kunne opgøre sin økonomistrækningsvist – det er et arbejde, somDSB fortsat arbejder med at konsolidereyderligere.Jeg skal – hvis udvalget ønsker det –gerne oversende det materiale, somforeligger på nuværende tidspunkt.Det kan ske i næste uge.