Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1281870_0001.png
1281870_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. september 20132013-2793
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. august stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPernille Rosenkrantz-Theil (S).

Spørgsmål nr. 730:

Venstre har påbegyndt en debat om brugerbetaling på velfærdsydelser. Vil mi-nisteren i den forbindelse fremsende en opgørelse i kronologisk rækkefølgeover samtlige tiltag inden for ministeriets område, indført i perioden fra den20. november 2001 til den 15. september 2011, der indeholder ny brugerbeta-ling eller stigninger i eksisterende brugerbetaling?

Svar:

På Transportministeriets område er der i perioden fra den 20. november 2001til og med den 15. september 2011 indført brugerbetaling på følgende områder:-I 2005 blev der på bilsynsområdet indført en afgift på 22 kr. pr. gen-nemført syn eller omsyn. Afgiften blev indført i forbindelse med privati-sering af Statens Bilinspektion, til dækning af omkostningerne i forbin-delse med tilsyn med de private bilsynshaller. Afgiften betales af bil-synsvirksomhederne. Afgiften er blevet sat ned til 19 kr. pr. gennemførtsyn eller omsyn i 2012.I 2006 blev der på jernbaneområdet indført et gebyr på udstedelse aflokomotivførerlicenser. Gebyrets størrelse er efterfølgende reguleret sådet konstant afspejler omkostningerne ved udstedelse af licenser. Geby-ret har i perioden ligget mellem 265 kr. og 1.148 kr. pr. licens. Det beta-les enten af den enkelte lokomotivfører eller af dennes arbejdsgiver.I 2008 er der på vejområdet indført et gebyr på 500 kr. for chaufførud-dannelsesbeviser. Gebyret betales enten af chaufføren selv, dennes ar-bejdsgiver eller af kommunen.Pr. 1. juli 2011 er der indført gebyr- og afgiftsfinansiering af en række afposttilsynets opgaver. Postvirksomhederne betaler en afgift med hen-blik på dækning af omkostningerne til tilsynsvirksomheden på bag-
-
-
-
grund af antallet af befordrede forsendelser, samt et gebyr for at få ud-stedt en tilladelse til at udøve erhvervsmæssig postbefordring.I perioden har en række eksisterende gebyrer og afgifter været reguleret i for-hold til omkostningsniveauet. Det gælder bl.a. opgaver i forbindelse med tilsynmed civil luftfart og opgaver i relation til jernbanen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr