Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1279312_0001.png
1279312_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. september 20132013-2706
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 729:

Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for fremadrettet at sikre en regel-mæssig og pålidelig togdrift på Kystbanen i henhold til den indgåede kontrakt?

Svar:

Der henvises til mit svar på TRU spm. 727 ift. hvilke initiativer, der på kort sigter iværksat for at sikre en pålidelig drift. Herudover er følgende afgørende forat sikre en god kundeoplevelse:1) at den gode rettidighed, som der var på strækningen i 1. halvår 2013, fasthol-des,2) at der løbende sker en optimering af togstørrelser ud fra aktuelle passager-tal/-ønsker, således at der er nok siddepladser i togene,3) og at der gives korrekt information til passagererne.I forhold hertil kan jeg bl.a. nævne følgende:Rettidigheden har været god i 1. halvår i år, idet den passageroplevede rettidig-hed for DSB Øresunds trafik på strækningen Helsingør – Landegrænsen i peri-oden januar til juni 2013 har været 91,5 %, og operatørrettidigheden har været98,5 %. Tilsvarende tal for hele 2009 var hhv. 82,9 % og 95,9 %. Den dårligerettidighed i juli måned i år er således en undtagelse i forhold til udviklingen iresten af året.Det bemærkes, at rettidighedskriteriet på Kystbanen er 4.59 minutter mod 5.59i fjern- og regionaltrafikken. Det bemærkes endvidere, at aflyste tog til forskelfor fjern- og regionaltrafikken tæller negativt med ift. rettigheden. Således 91,5pct. i rettighed et resultat, som ligger stort set på linje med den gode udvikling irettidigheden i DSB’s fjern- og regionaltrafik.
DSB Øresund har siden den 9. december 2012 planlagt kørsel med ekstra tog-sæt på fire afgange fra Helsingør og sydpå i morgenmyldretiden mandag – fre-dag, for dermed at sikre, at der er nok siddepladser på de tidspunkter hvormange bruger toget. Der er tale om afgangene, der kører fra Helsingør kl.07.03, 07.23, 07.43 og 08.03.For at forbedre informationen på tværs af bus, tog og Metro bliver der i 2013etableret et nyt fælles informationskoncept på Nørreport og København H. Deter ligeledes aftalt, at DSB Øresund – i samarbejde med Banedanmark – skalforbedre trafikinformationen på Kystbanen, jf. svar på TRU 727.Afslutningsvis vil jeg understrege, at der også fremover vil være en risiko for atKystbanen såvel som andre togstrækninger bliver ramt af eksterne forhold, dvs.forhold der ligger uden for operatørens kontrol, som medfører at togene køreruregelmæssigt. Dette vil f.eks. være tilfældet ifm. overenskomststridige ar-bejdsnedlæggelser, oversvømmelser, kabeltyveri og forsinkelser, der skyldesforhold i Sverige.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr