Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1279305_0001.png
1279305_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. september 20132013-2706
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 728:

Har Transportministeren og Trafikstyrelsen på forhånd accepteret, at DSB pågrund af vedligeholdelse af togsæt bryder kontrakten om togkørsel på Kystba-nen?

Svar:

Jeg formoder, at spørgeren mener DSB Øresund og ikke DSB, idet DSB Øre-sund, som er selvstændigt selskab, udfører togbetjeningen af Kystbanen i hen-hold til kontrakten med Transportministeriet.Transportministeriet og Trafikstyrelsen har ikke på forhånd accepteret, at DSBØresund på grund af vedligeholdelse af togsæt ikke overholder kontraktensbestemmelser ift. togbetjeningen af Helsingør – Landegrænsen.Da togbetjeningen af Kystbanen blev sendt i udbud under den tidligere VK-regering, blev kravene til antal Øresundstogsæt på værksted ikke harmoniseretpå tværs af Øresund. Det svenske kontraktkrav til antal togsæt på værkstedadskiller sig dermed fra det danske kontraktkrav. Den svenske operatør måholde maksimalt 8 % af Øresundstogsættene i den planlagte produktion påværksted (svarende til 8-9 togsæt), hvorimod den danske operatør maksimaltmå holde 6 Øresundstogsæt på værksted.I forbindelse med udarbejdelse af den fælles køreplan og omløbsplan, der liggertil grund for togbetjeningen af strækningen Helsingør – Landegrænsen og vide-re ind i Sydsverige er der taget udgangspunkt i det svenske kontraktkrav. Detteer en logisk følge af, at man er nødt til at have et fælles udgangspunkt, når manplanlægger et integreret togsystem.Dette ændrer dog ikke på, at DSB Øresund i forhold til kontrakten med Trans-portministeriet er forpligtet til maksimalt at holde 6 togsæt på værksted, hvil-ket vil skabe en større driftsreserve, som kan indsættes ifm. uforudsete hændel-ser. Dette er også afspejlet i den afslagsordning, som DSB Øresund og Trans-
portministeriet har aftalt med virkning fra 1. august 2013, idet DSB Øresundbetaler bod for ethvert togsæt på værksted ud over 6 togsæt, dvs. fra og medtogsæt 7, på hverdage. Endvidere bliver afslaget pr. ekstra togsæt på værkstedstørre, jo flere togsæt, der holder på værksted. Det afspejler de stadigt størrerelative potentielle trafikale gener pr. ekstra togsæt på værksted.DSB Øresund vil med denne afslagsordning få et stærkere incitament til i sam-arbejde med DSB Vedligehold at sikre, at togsættene ikke holder på værkstedpå de tidspunkter, hvor der er brug for dem i togtrafikken.Medvenlighilsen
Side 2/2
Pia Olsen Dyhr