Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1274979_0001.png
1274979_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. august 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål715 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål 715:Finder ministeren det hensigtsmæssigt og acceptabelt, at det Ryanair-personale, der er stationeret i Billund, arbejder efter samme regler som detRyanairpersonale, der er stationeret i Norge, hvor instruktioner i salg til derejsende ombord på flyene fylder mere end sikkerhedsinstruktioner ipersonalehåndbogen ”Turnaround and Inflight Procedures Manual”, og hvorutilstrækkeligt salg i sidste ende kan føre til afskedigelse, jf. artikel i Check-in d.30. juli 2013 ”Salg fylder mere end sikkerhed hos Ryanair”.Svar:Spørgsmålet indeholder dels et flyvesikkerhedsmæssigt aspekt, dels et aspektom arbejdsvilkår.For så vidt angår flyvesikkerheden, kan jeg oplyse, at Ryanair er et EU-luftfartsselskab og dermed skal leve op til EU’s flyvesikkerhedsmæssige regler,herunder krav til sikkerhedsinstruktioner til flypersonalet. Det gælder uanset,hvor flypersonalet er stationeret. Det afgørende i den forbindelse er ikke, hvormeget sikkerhedsinstruktionerne fylder i forhold til eksempelvis instruktioner isalg til de rejsende om bord, men om de lever op til EU-reglerne.Som oplyst i min besvarelse af 16. august af spørgsmål 686 (TRU alm. del) erdet luftfartsmyndighederne i det land, hvor et luftfartsselskab erhjemmehørende, der foretager den sikkerhedsmæssige godkendelse afluftfartsselskaber og i øvrigt fører det sikkerhedsmæssige tilsyn. I dette tilfælde,hvor der er tale om et luftfartsselskab hjemmehørende i Irland, er det altså deirske myndigheder, der skal føre tilsyn med, om Ryanair sørger for denødvendige sikkerhedsinstruktioner til flypersonalet.I stikprøvekontroller, som Trafikstyrelsen efter de internationale regler harhjemmel til at udføre med udenlandske luftfartøjer, når de befinder sig pådansk grund; de såkaldte SAFA-inspektioner, har Trafikstyrelsen ikke hos
Ryanair fundet indikation på manglende overholdelse af kravene omsikkerhedsinstruktion.Med hensyn til arbejdsvilkårene for flypersonalet vedrørende instruktioner omsalg til de rejsende om bord på flyet mm. og konsekvenserne af for dårligt salg,må jeg henvise til, at dette som udgangspunkt er et anliggende mellemarbejdsgiver og arbejdstager.Jeg er dog meget opmærksom på problemerne med social dumping i luftfarten,og på at konkurrencen mellem luftfartsselskaberne i dag i høj grad handler omat opnå så lavt et omkostningsniveau som muligt. Dette medfører stigendefokus på løn- og ansættelsesvilkår. Uklare og tvivlsomme ansættelsesforhold iluftfarten er et problem, jeg tager meget alvorligt.Der er på initiativ af min forgænger er nedsat en arbejdsgruppe underTransportministeriets Luftfartsråd, som kortlægger problemets omfang ogkarakter. I arbejdsgruppen deltager de forskellige parter inden for luftfart,herunder arbejdsgiversiden og arbejdstagersiden.Det er vigtigt at finde en løsning på problemerne med social dumping iluftfarten på europæisk niveau, hvis man for alvor skal komme dem til livs.Derfor sendte min forgænger som opfølgning på input fra arbejdsgruppen etbrev til transportkommissær Siim Kallas, hvori han foreslog Kommissionen atarbejde med at sikre lige og retfærdige konkurrenceforhold, herunder atEU/EØS-selskaberne ikke får konkurrencemæssige fordele i forhold tilhinanden ved "social dumping" og etablering af baser i skattely mm.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr