Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1272786_0001.png
1272786_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. august 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1.august 2013 stillet mig følgende spørgsmål710 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål 710:Vil ministeren tage skridt og i bekræftende fald hvilke til at undersøge, om denpraksis, en række danske vognmandsfirmaer har udviklet med at etableresåkaldte skuffe-/postkassefirmaer i Tyskland, er i overensstemmelse med EU-forordning 1071/2009, kapitel 1, artikel 3, stk.1 og kapitel 2, artikel 5, litra a, bog c (Opfyldelse af etableringskravet). Der henvises i forbindelse medspørgsmålet til indslag i TV-Syd lørdag d. 27.juli 2013 og søndag d. 28.juli2013, hvoraf det fremgår, at en lang række danske transportfirmaer haretableret sig på samme adresse.

Svar:

I forbindelse med gennemførelse af det indre marked er der for at sikre ligekonkurrencevilkår indført fælles regler om adgangen til markedet fortransportvirksomheder, herunder blandt andet, at transportvirksomheden haret faktisk etableret og varigt forretningssted.Kravet om faktisk etableret forretningssted blev en del af forordning1071/2009, for at imødekomme ulige konkurrence mellem på den ene sidevognmænd, der har et egentligt forretningssted, hvor myndighederne kankontrollere, om de opfylder mindstenormerne for adgang til erhvervet, og påden anden side de såkaldte postkasseselskaber, som kan undslippe dette tilsyn.Ifølge forordning 1071/2009 skal virksomhederne for at opfylde kravet ometablering i en medlemsstat, råde over et forretningssted med lokaler, hvorvirksomhedens kernedokumenter opbevares. Ligeledes skal virksomheden påforretningsadressen råde over faciliteter, som gør den i stand til vedvarende atdrive en driftscentral for virksomhedens køretøjer.Af forordningens præambel fremgår det, at det for at sikre en loyalkonkurrence, og at vejtransport foregår i fuld overensstemmelse med reglerne,er nødvendigt at have et ensartet niveau for tilsyn i medlemsstaterne.Tilsynet med overholdelse af forordningens krav om etablering afvejtransportvirksomheder er således et nationalt anliggende.
Side 2/2
Danske transportvirksomheder, som er etableret og registreret i Tyskland, ogsom har erhvervet tyske tilladelser til godskørsel for fremmed regning, er tyskeselskaber. Det er således de tyske myndigheder, som skal føre tilsyn med, omde pågældende virksomheder til stadighed opfylder de krav til etablering, somforordning 1071/2009 stiller. Der skal ifølge forordningen indtil 2014gennemføres tilsyn med, om en registreret virksomhed har et faktisk etableretog varigt forretningssted mindst hvert femte år. Det er endnu uafklaret, hvorofte disse tilsyn skal foretages efter den 31. december 2014, men det forventes,at spørgsmålet herom vil indgå i den kommende revidering af forordningen.Jeg vil derfor også følge op på min forgængers udmelding i sagen, ogTrafikstyrelsen, som er den danske myndighed på området, har oplyst, at denpå den baggrund og med udgangspunkt i de oplysninger, som er blevet bragt iTV-SYD, vil tage kontakt til de tyske myndigheder.Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr