Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1273325_0001.png
1273325_0002.png
1273325_0003.png
1273325_0004.png
O:\Folketinget\Folketing jobs\Aktstykker\570319\Dokumenter\akt206.fm 03-10-08 14:05:23k02pz
1Afgjort 12/6 2008Forelagt for og behandlet af Finansudvalget som fortroligt aktstykke O.Fortroligheden ophævet ved ministerens skrivelse af 12. september 2008.
206Transportministeriet.København, den 2. juni 2008.
a.
Transportministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at:– Trafikstyrelsen igangsætter genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland med driftsstartfra december 2010 ved offentliggørelse af udbudsmateriale,– Trafikstyrelsen kan indgå kontrakt med den vindende operatør ud fra de beskrevne udbuds-kriterier, forudsat at den nuværende økonomiske ramme på 191,2 mio. kr. (2008-PL) pr. årikke overskrides,– Trafikstyrelsen ved eller efter kontraktindgåelsen kan udnytte en eller flere af de beskrevneoptioner inden for den økonomiske ramme,– Trafikstyrelsen kan indgå en samarbejdsaftale med trafikkøberen i Slesvig-Holsten, Landes-weiten Verkehrs Servicegesellschaft (LVS), herunder om deling af økonomien i den fællestrafik mellem Tønder og Niebüll.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.Eksistensen af aktstykket er offentligt, mens indholdet er fortroligt af hensyn til statens for-handlingsposition ved udbuddet. Fortroligheden ophæves, når udbudsbetingelserne er offent-liggjort. Finansudvalget vil blive orienteret om resultatet af udbuddet.
b.
Generelt om udbuddetTogtrafikken i Midt- og Vestjylland blev udbudt i 2001 med trafikstart i januar 2003, jf.Akt 107 12/03 2002. Den nuværende kontrakt med Arriva Tog A/S udløber i december 2010.Erfaringerne fra den nuværende kontrakt har overvejende været positive, hvorfor genud-buddet tager udgangspunkt i de nuværende rammer for togtrafikken, jf. Akt 107 12/03 2002og finanslovens § 28.61.03. Indkøb af offentlig service-jernbanetrafik (Reservationsbev.).Der anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at igangsætte genudbuddet ved udsendelseaf udbudsmateriale og at indgå kontrakt med den vindende operatør inden for en økonomiskramme svarende til den nuværende kontrakt på årligt 191,2 mio. kr. (2008-PL). Ved opgørelsenaf den fremtidige økonomiske ramme korrigeres dog for eventuelle merudgifter som følge afændrede momsforhold for leasing af materiel, der samlet set er neutral for statskassen.Der anmodes samtidig om tilslutning til, at Trafikstyrelsen i forbindelse med eller efter kon-traktindgåelsen kan udnytte optioner i udbudsmaterialet, i det omfang dette kan ske inden forden økonomiske ramme.Genudbuddet skal igangsættes snarest muligt for at sikre mest mulig tid til, at den kom-mende operatør kan anskaffe det fornødne rullende materiel i forberedelsesperioden. Udsen-delse af udbudsmaterialet vil være bindende for staten. Kontrakten forventes indgået primo2009, så den vindende operatør har ca. 20 måneder til at forberede driften.Kontrakten er en nettokontrakt, hvor den vindende operatør oppebærer alle billetindtægter.Kontrakten udbydes med en otteårig driftsperiode fra december 2010 til 2018 med en optionfor staten til at forlænge kontrakten i yderligere 2 år frem til og med 2020.
O:\Folketinget\Folketing jobs\Aktstykker\570319\Dokumenter\akt206.fm 03-10-08 14:05:23k02pz
2Evalueringskriterierne for genudbuddet er pris, leveringssikkerhed og kvalitet, hvoraf prisenvægter 50 pct., leveringssikkerhed 20 pct. og kvalitet 30 pct. Staten bærer efter de sædvanligeprincipper usikkerheden i forbindelse med genudbuddet, uanset om det måtte blive dyrere ellerbilligere end vurderet.Udbudsproceduren gennemføres som et udbud efter forhandling, hvilket giver mulighed fordialog med tilbudsgiverne, herunder om forbedring af de afgivne tilbud samt en øget fleksibi-litet i udbuddet. Denne udbudsform forventes at give større konkurrence.Såfremt genudbuddet ikke kan holdes inden for den økonomiske ramme, selv med undla-delse af alle optioner, vil dette blive forelagt Finansudvalget på ny.Ved indgåelse af kontrakt orienteres Finansudvalget om resultatet af genudbuddet. De øko-nomiske konsekvenser af kontraktindgåelsen forventes indarbejdet på finansloven for 2010.Forudsætninger om trafikomfang i udbudsmaterialetGenudbuddet omfatter togtrafikken på 582 km banestrækning i Midt- og Vestjylland påstrækningerne Århus – Langå – Struer, Struer – Thisted, Struer – Skjern – Esbjerg, Århus –Herning – Skjern og Esbjerg – Bramming – Tønder. Endvidere medtages strækningen Tønder– Niebüll som en option, jf. nedenfor.Genudbuddet er udformet, så trafikomfanget i Midt- og Vestjylland fra december 2010 villigge mellem mindst 7,5 mio. tog-km og maksimalt 7,9 mio. tog-km pr. år, såfremt alle optionerudnyttes.Trafikomfanget tager udgangspunkt i den nuværende køreplan med følgende justeringer ihenhold til samfundsøkonomiske analyser i den statslige trafikplan:– Supplerende trafikering Esbjerg – Varde: Den nuværende betjening udvides fra to tog i ti-men i myldretiden til at omfatte to tog i timen i tidsrummet kl. ca. 6-18 mandag-fredag.– Reduceret dagstrafik Århus – Viborg: Der kører i dag to tog pr. time mandag-fredag i tids-rummet kl. ca. 6-18. Ifølge trafikplanen er det ikke samfundsøkonomisk optimalt at gen-nemføre afgangene midt på dagen, hvorfor betjeningsomfanget reduceres til et tog i timenmellem myldretimerne på hverdage.Genudbuddet indeholder endvidere følgende optioner på yderligere trafikale ændringer:– Totimersdrift på alle strækninger: Ud fra en minimumsservicebetragtning, der ikke er sam-fundsøkonomisk begrundet, antages det i trafikplanen, at der som minimum på alle stræk-ninger bør køre et tog mindst hver anden time i hele driftsperioden.– Trafikering over grænsen Tønder – Niebüll: I dag er trafikeringen indkøbt af LVS, den sles-vig-holstenske trafikindkøber, på en særskilt kontrakt. Trafikstyrelsen og LVS vil indgå af-tale om, at trafikken ved det kommende danske genudbud søges inkluderet i kontrakten somoption til strækningen Esbjerg – Tønder, så der kommer gennemgående tog på strækningen.Tønder – Niebüll vil indgå i genudbuddet som to optioner, hvor den første option udgør dentrafik, der gennemføres i dag. Den anden option udgør en udvidelse, der sikrer en ensartet,men øget betjening syd og nord for Tønder. Det eksisterende togsæt vil ikke kunne fortsættei trafikken, hvorfor der ved begge optioner vil tilkomme operatøren ekstra udgifter til rul-lende materiel.Forudsætninger om rullende materiel i udbudsmaterialetOperatøren vil være ansvarlig for at fremskaffe det nødvendige rullende materiel til drifts-start og i hele driftsperioden.I henhold til den nuværende kontrakt har staten ingen råderet over de 29 Lint 41-togsæt,som Arriva anvender på strækningen i dag. Endvidere kan en kommende operatør ikke for-pligtes til at anvende de af DSB udlejede 15 MR-togsæt, som i dag indgår i trafikbetjeningenpå strækningerne. Det kan derfor betyde, at der skal tilføres andet materiel til trafikken. Men
O:\Folketinget\Folketing jobs\Aktstykker\570319\Dokumenter\akt206.fm 03-10-08 14:05:23k02pz
3for at reducere risikoen for at overskride de økonomiske rammer forudsættes genudbuddet gen-nemført med en kombination af nyere og ældre togsæt, hvoraf de 15 MR-togsæt vil have mu-lighed for at indgå.MR-togene har en gennemsnitsalder på ca. 30 år. Vælger den vindende operatør fortsat atbasere sig på MR-togene i den kommende kontraktperiode, vurderes en generel renovering atblive nødvendig.I genudbuddet er der indarbejdet en option med henblik på at erstatte de ældre togsæt mednyere. Optionen kan udnyttes frem til et år efter kontraktunderskrift, hvilket vil ske, såfremtden økonomiske ramme tillader det. Materieloptionen prioriteres forud for øvrige optioner.Med henblik på at billiggøre materielanskaffelsen samt forbedre statens leveringssikkerhedaf togmateriel i forbindelse med fremtidige udbud, indføres som noget nyt en overdragelses-model for det rullende materiel. Overdragelsesmodellen betyder, at operatøren fortsat har an-svaret for at anskaffe materiellet. Uanset om operatøren ejer eller lejer materiellet, indføres enret og pligt til ved kontraktophør at sælge/leje materiellet til enten staten eller den efterfølgendeoperatør. Staten påtager sig herved ansvaret for materiellet i dets resterende levetid.I forbindelse med dette udbud beregnes en foreløbig overdragelsessum, som ved kontrakt-ophør reguleres i forhold til materiellets faktiske stand. Beslutningen om, hvorvidt det er stateneller den efterfølgende operatør, som skal købe materiellet, skal senest træffes, når udbuddetaf trafikken efter 2018/2020 igangsættes.Forudsætninger om økonomi i udbudsmaterialetDer inkluderes i genudbuddet en driftsstartbonus, som udbetales, såfremt operatøren påbe-gynder driften til tiden. Bonusens størrelse afhænger af togtrafikkens rettidighed de første tremåneder. Dette vil give operatøren et betydeligt økonomisk incitament til at undgå forsinkelserog aflysninger de første måneder i driftsperioden. Driftsstartbonusen kan maksimalt udgøre2,25 mio. kr.Der forekommer nu og i løbet af kontraktperioden en række tiltag, som vil kunne påvirkeoperatørens økonomi i den kommende kontraktperiode. Det drejer sig om introduktion af Rej-sekortet, justeringer i den eksisterende indtægtsdelingsmodel samt en eventuel indførelse af etnyt signalsystem. Den økonomiske virkning af disse forhold er på nuværende tidspunkt uaf-klaret og indgår derfor ikke i den økonomiske ramme. For at undgå, at operatøren indregneret risikotillæg for disse forhold, er genudbuddet baseret på, at staten påtager sig den økonomiskerisiko.Operatøren pålægges det daglige indtægtsansvar, mens staten påtager sig ansvaret for for-hold vedr. ændringer, som operatøren ikke kan påvirke. Modellen medfører, at de økonomiskekonsekvenser for operatøren efter en årrække opgøres, hvilket kan medføre en merudgift forstaten på opgørelsestidspunktet. Den eventuelle merudgift indarbejdes på kommende bevil-lingslove.Udgifter i forbindelse med statens eventuelle overtagelse af det rullende materiel ved kon-traktophør holdes ligeledes uden for den økonomiske ramme.Operatøren vil skulle afholde alle udgifter til eventuelle forberedelsesomkostninger i peri-oden frem til kontraktstart.Aktstykket er hastende, da udbudsprocessen skal igangsættes senest ultimo juni 2008.Igangsættes udbuddet senere, kan det blive vanskeligt at få en ny operatør på plads til udløbetaf Arrivas nuværende kontrakt i december 2010. Togdriften på strækningerne vil derfor skullehåndteres med en midlertidig forhandlet kontrakt, hvilket kan medføre yderligere udgifter ogtrafikale gener.Transportministeren har ikke forelagt aktstykket for Finansudvalget tidligere, idet den po-litiske behandling af betingelserne for udbuddet har været forsinket.
O:\Folketinget\Folketing jobs\Aktstykker\570319\Dokumenter\akt206.fm 03-10-08 14:05:23k02pz
4c.e.Aktstykket forelægges, idet staten ved udsendelse af udbudsmaterialet og efterfølgendekontraktindgåelse binder sig til en flerårig finansiel forpligtigelse.Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at:– Trafikstyrelsen igangsætter genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland med driftsstartfra december 2010 ved offentliggørelse af udbudsmaterialet,– Trafikstyrelsen kan indgå kontrakt med den vindende operatør ud fra de beskrevne udbuds-kriterier, forudsat at den nuværende økonomiske ramme på 191,2 mio. kr. (2008-PL) pr. årikke overskrides,– Trafikstyrelsen ved eller efter kontraktindgåelsen kan udnytte en eller flere af de beskrevneoptioner inden for den økonomiske ramme,– Trafikstyrelsen kan indgå en samarbejdsaftale med trafikkøberen i Slesvig-Holsten, Landes-weiten Verkehrs Servicegesellschaft (LVS), herunder om deling af økonomien i den fællestrafik mellem Tønder og Niebüll.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.CARINACHRISTENSEN/ Peder LundquistTil Finansudvalget.