Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1169153_0001.png
1169153_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. oktober 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Ellen Trane Nørby (V).Spørgsmål nr. 7:Ministeren bedes oplyse, hvilke aldersbetingede ydelser (det kunneeksempelvis være tilskud og rabatter som fx HyperCard eller lignende), derfindes på transportministerens område og - opgjort på de enkelte ydelser - hvorstore de offentlige udgifter er til aldersbetingede ydelser.Svar:Jf. min tidligere besvarelse af TRU spm. nr. 802 (2011/2012, 2. samling) af 27.juni 2012 findes følgende rabatordninger, der er aldersbetingede, som statenfinansierer:Aldersbetingede statsfinansierede rabatter (2011).FL2011Særlige rabatter på togrejser til pensionister, førtidspensionister, unge og SU-modtagere(WildCard/WunderCard) samt personer med handicap og deres eventuelle ledsager*Børnerabat: To børn under 12 år kan rejse gratis i selskab med én voksen**Børnerabat: Børn til og med 15 år kan rejse på børnebillet**Befordringsrabat til elever ved lejrskolerejser med DSB111,447,071,750,7
Rabat til særlige grupper med fjernbusser: børn, studerende og pensionister14,6*) Kun en del af de særlige rabatter på togrejser er aldersbetingede, men det har ikke været muligt atopdele udgiften på de enkelte elementer.**) Statens udgift er til harmonisering af børnerabatterne i hele landet. Den egentlige rabat i frohold tilvoksenprisen er derfor flere gange større og finansieres af trafikselskaberne. Trafikstyrelsen har ikkekendskab til trafikselskabernes udgifter hermed.
Trafikselskaberne yder tillige aldersbestemte rabatter. I disse tilfælde yder derabat ud fra et ”kommercielt” hensyn til attraktive kundegrupper, f.eks. unge,som på sigt kan blive faste kunder i den kollektive trafik, eller pensionister derofte rejser uden for myldretiden. Trafikstyrelsen har ikke kendskab til disserabatters størrelse.
Kommunerne giver endvidere periodekort til visse skolebørn i henhold tilfolkeskoleloven. Trafikstyrelsen har ikke kendskab til udgifterne forbundethermed på landsplan.HyperCard er ikke et aldersbetinget produkt, da det kun gives til elever påungdomsuddannelser uanset alder. Udgifterne til HyperCard i 2011 var 100,2mio. kr.1. august 2013 indføres Ungdomskortet, der bl.a. tilbydes til alle 16-19-årige.Det forventes, at den del af det nye Ungdomskort, som vedrører denaldersbestemte rabat til de 16-19-årige, vil udgøre 22 mio. kr. om året.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen