Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
04.04.2013Side 1 af 2
Foreløbig redegørelsePerson fik hånden i klemme i dørene på et IC3 togHCLJ 611-2013-127Dato:Sted:Infrastrukturforvalter:Personskade:Passagerer:Hændelse23.02.2013VejleBanedanmarkOmkomneAndetTidspunkt:Jernbanevirksomhed:Alvorligt kvæstedeTogkørselKl. 05:13DSBLettere kvæstede2
UnderretningLørdag den 23.02.2013 kl. 05.45 blev Havarikommissionen underrettet af Sydøstjyllands Politi omen hændelse ved Vejle station spor 6. En ung kvinde havde fået sin hånd i klemme mellem dørene pået IC3 tog og var blevet slæbt 5-10 meter af toget, og efterfølgende faldet ned mellem toget og per-ronen. Kvinden fik overfladiske skrammer og blev kørt til skadestue.
Faktuelle oplysningerTog 3307, der bestod af et IC3 togsæt MF 5053, fra Fredericia på vej mod Århus ankom til spor 6Vejle station kl. 05:13. Toget standsede ved normalt standsningsted, hvor dørene blev frigivet. Togetvar enmandsbetjent1. På perronen var der flere passagerer, som skulle med toget.Da passagerudveksling var færdig, igangsatte lokomotivføreren afgangsproceduren ved at kikke udaf vinduet og trykke ”dør luk”. Der kom en akustisk advarsel ved de to døråbninger, der fandtes i to-get og kort efter begyndte dørene at lukke. Den igangsatte dørlukning blev hindret i den bagerstevogn af tilløbende unge mennesker.Dørlukning hindredes i første omgang af klemmesikringen, der blev aktiveret af en person, der brug-te sin overkrop til at læne sig mod dørbladene og dermed forhindrede dørene i at lukke og toget i atsætte i gang.Videooptagelser har vist, at der var en del aktivitet blandt en gruppe unge mennesker, løbende modtoget på perronen tæt ved samme dørindgang.
1
Enmandsbetjening betyder at lokomotivføreren udfører afgangsproceduren alene.
Side2af2
Lokomotivføreren fik en akustisk alarm og melding om dørfejl, og gik til førerbordets fejlmeldepa-nel for at kvittere fejlen væk, gik tilbage til vinduet og afsluttede afgangsproceduren. Lokomotivføre-ren så at dørindikeringslamperne slukkede.Dørindikeringslamperne er røde og sidder placeret oppe på bagvæggen i førerrummet. De blinker,når dørene er åbne og slukker, når dørene er lukket.Lokomotivføreren gik tilbage til førerbordet og satte kørebremse-kontrolleren i kørestilling og togetsatte i gang. Kort efter at toget var kommet i bevægelse opstod der endnu en dørfejl, hvorefter loko-motivføreren farebremsede og bragte toget til standsning.Under igangsætningen havde en ung kvinde ved dørlukningen fået sin venstre arm i klemme mellemdørbladene ved bagerste dørparti. Dørbladene var forsynet med gummiliste, som klemte fast omkringhendes håndled.En ung mand, som stod i vestibulen i toget, forsøgte at smadre glasset til nødåbning af døre, for ataktivere nødåbningen af dørene mens toget var i bevægelse. Dette mislykkedes at nødåbne dørene.Manden havde skåret sig på glasset, men gik til modsatte side og forsøgte at nødåbne dørene.Den unge kvinde kom fri af togets dørblade, da hastigheden øgedes og hånden vristedes fri. Hunsnublede og faldt ned mellem tog og perron.Af havariloggen kan Havarikommissionen se, at der ikke blev aktiveret nogen nødbremsegreb.Havarikommissionens fortsætter undersøgelsen af de tekniske forhold, procedurer med videre.