Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. august 20132013-2546
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juli 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 688:
Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange hændelser der har været med Øre-sundstogene, hvor passagerer eller faste genstande har siddet i klemme (indeeller ude), og hvor toget alligevel er blevet igangsat.Svar:
Jeg forudsætter, at spørgeren efterspørger antallet af hændelser, der har været,efter at den nye afgangsprocedure blev indført på strækningen Helsingør –Landegrænsen fra og med den 1. november 2010.Indledningsvist vil jeg for en god ordens skyld beskrive den gamle afgangspro-cedure, der blev brugt frem til den 31. oktober 2010, og den nye afgangsproce-dure, der blev indført fra og med den 1. november 2011.Beskrivelse af den gamle afgangsprocedure:Togpersonale skal lokalbetjene en indstigningsdør – dvs. manuelt sikreat den ikke lukkes sammen med de øvrige døre.Herefter skal togpersonale ved at stå ud på perronen og se ned langs to-get kontrollere, at der intet er i klemme mellem tog og perron, samt atder ikke sad noget i klemme i indstigningsdørene.Herefter skal togpersonale gå ind i toget og lukke den lokalbetjente dør.
Beskrivelse af den nye afgangsprocedure:Togpersonalet skal ved fløjt med trillefløjte markere at afgangsprocedu-ren igangsættes.Herefter sikres ved at kigge langs toget, at passagerudvekslingen er til-endebragt.
Herefter skal togpersonalet gå ind i toget og begære alle indstignings-døre lukket af lokomotivføreren.
Side 2/2
DSB Øresund har oplyst, at der for perioden 1. november 2010 til 12. august2013 har været i alt 2 registreringer af sikkerhedsmæssige hændelser på Øre-sundstogene (litra ET), hvor passagerer eller faste genstande har siddet iklemme, og hvor toget alligevel er blevet igangsat, idet klemsikringen på togetikke har været aktiveret. I begge tilfælde skyldes dette, at der var tale om gen-stande under 35 mm. DSB Øresund vurderer, at klemsikringen ved de 2 hæn-delser ville have været blevet udløst, såfremt der havde været tale om genstan-de indsat i indstigningsdøren større end 35 mm.Det vil altid være en nødvendighed med en nedre grænseværdi i forhold til ud-løsning af klemsikringen, idet indstigningsdørene alternativt ikke ville kunnelukke og det dermed ikke ville være muligt at køre med toget.DSB Øresund har endvidere oplyst, at begge hændelser skyldtes passagerer,som forsøgte sen påstigning efter gennemførelse af dørlukningsproceduren vedafgang fra perron. I begge tilfælde var der ingen personskade.I den ene situation kørte toget fra København H til Ørestad med en stok stik-kende ud af døren på bagerste togsæt. Årsagen til hændelsen var, at en passageri forbindelse med dørlukning forsøgte at komme med toget ved at blokere dø-ren med sin stok. Passageren forblev på København H.I den anden situation kørte toget i retning fra Nørreport til Østerport med encykel i klemme i døren. Passageren prøvede at komme med toget efter at af-gangsproceduren var igangsat ved at sætte sin cykel ind i døråbningen for atholde den åben. Passageren forblev på Nørreport.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr