Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. august 20132013-2546
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juli 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 687:
Vil ministeren foranledige, at der, inden der evt. indføres enmandsbetjening påKystbanen, udskiftes døre i Øresundstogene, således at de får den samme påli-delige klemmesikring, som anvendes i S-togene, og som gør det umuligt atigangsætte toget, såfremt noget sidder i klemme i døren.Svar:
DSB Øresund har oplyst, at Øresundstogene (litra ET) er typegodkendt af Tra-fikstyrelsen i henhold til gældende norm ved levering, og togsættene er dermedsikkerhedsgodkendte til at køre passagertrafik med den klemsikring, der alle-rede er på toget.Ydermere har DSB Øresund oplyst, at hvis der på Øresundstogene registreresen forhindring på over 35 mm i diameter, aktiveres klemsikring, og døren stop-per i den aktuelle position. Døren kan nu åbnes manuelt. Efter to sekunderlukkes dørene igen med nedsat hastighed. Der gennemføres tre lukningsforsøg,og hvis forhindringen stadig registreres, stopper dørene i denne position, og enfejlmeddelelse genereres. Toget vil ikke kunne køre før fejlmeddelelsen er ret-tet. Klemsikringen aktiveres ved såvel manuel som automatisk dørlukning.Ud fra ovenstående oplysninger vil jeg ikke foranledige, at dørene i Øresunds-togene udskiftes. DSB har yderligere oplyst, at klemsikringen på S-tog reagererpå en forhindring på over 30 mm, hvorfor der kun er en forskel på 5 mm mel-lem de to dørsystemers klemsikring.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr