Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1181525_0001.png
1181525_0002.png
MINISTERENDatoJ. nr.
TransportudvalgetFolketinget
21. november 20122012-3396
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål68(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested(EL).

Spørgsmål nr. 68:

Hvis en udenlandsk lastbil er godkendt til maksimalt 40 tons totalvægt(trækker og sættevogn) i sit hjemland, hvorfor tillader de danske myndighederså, at sådanne køretøjer vejer 48 tons ved kørsel i Danmark, når det afdimensionsbekendtgørelsen fremgår, at køretøjet skal være godkendt i sithjemland for at kunne køre i Danmark, idet det forudsættes, at et udenlandskkøretøj, der i sit hjemland er godkendt til 40 tons totalvægt, således maksimaltmå veje 40 tons inkl. sættevogn og ikke 48 tons ved kørsel både i hjemlandet ogi Danmark?

Svar:

Indledningsvis skal jeg oplyse, at dimensionsbekendtgørelsen ikke nævner kravom ”godkendt i sit hjemland”.Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv. bestemmer, at et udenlandskkøretøj skal overholde reglerne i bekendtgørelse om køretøjers største bredde,længde, højde, vægt og akseltryk (dimensionsbekendtgørelsen).Bekendtgørelsen gælder således danske såvel som udenlandske køretøjer.Bekendtgørelsen fastlægger de øvre grænser for akseltryk og vægte ogfastlægger derudover bl.a.: ”Et registreret eller godkendt køretøj må i øvrigtaldrig belastes med større vægt, end det er godkendt eller registreret til atbære”.Det forekommer, at et udenlandsk vogntog ikke er registreret til denvogntogsvægt, som er tilladt i Danmark, men at vognmanden alligevel vedkørsel i Danmark ønsker at benytte den højere vogntogsvægt, som er tilladt her.Dette accepteres,såfremtvognmanden får godkendt den ønskede vogntogsvægthos en godkendende myndighed (eks. en dansk synsvirksomhed eller enudenlandsk myndighed).Det følger af det generelle EU-retlige lighedsprincip,
at udenlandske køretøjer ikke må diskrimineres, hvis de opfylder kravene for atkøre i Danmark.Trafikstyrelsen har oplyst, at dimensionsbekendtgørelsen hidtil ikke har tagethøjde for den situation, hvor der sker overskridelse af den størstevogntogsvægt, som et vogntog er godkendt til. Det har alene væretoverskridelse af det enkelte køretøjs vægt, der har kunnet straffes.Dette vil der nu blive taget hånd om. Helt konkret vil Trafikstyrelsen foretageen justering af bekendtgørelsen, så det bliver muligt for fremtiden at straffe ensådan overtrædelse.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen