Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1277468_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. september 20132013-2461
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. juli 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 655:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Produktivitetskommissionens bereg-ninger over produktivitetsgevinster ved udbud af jernbanedrift skulle værebruttogevinster og ikke nettogevinster, jf. samrådet i Transportudvalget den20. juni 2013, når det fremgår af Produktivitetskommissionens rapport, at pro-duktivitetsgevinsten netop er baseret på nettotal i forbindelse med branchensværditilvækst?”

Svar:

Boston Consulting Group opgjorde i 2009 et muligt effektiviseringspotentiale iDSB med udgangspunkt i økonomien for 2007 på op til 900 mio. kr. årligt.Hvis effektiviseringen skulle frigøres gennem en konkurrenceudsættelse afDSB, vurderedes det muligt at realisere en nettoudbudsgevinst på mellem 400og 650 mio. kr. Forskellen skyldtes tab af netværksfordele samt udgifter tilgennemførelse og opfølgning på den udbudte trafik.Nettogevinsten ved at effektivisere gennem udbud må således altid påregnesmindre end bruttogevinsten på grund af den en større eller mindre opdeling aftrafikken samt udbudsomkostningerne.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr