Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1273102_0001.png
1273102_0002.png
1273102_0003.png
1273102_0004.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. august 20132013-2461
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. juli 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 654:”Er det ministerens opfattelse, at Produktivitetskommissionen ikke har foreta-get selvstændige analyser og beregninger bag konklusionen om en årlig pro-duktivitetsgevinst på 0,9-1,3 mia. kr. ved udbud af jernbanedrift jf. ministerensudtalelser på samrådet i Transportudvalget den 20. juni 2013?”Svar:Jeg er ikke vidende om, at min forgænger skulle have udtalt sig om, hvorvidtProduktivitetskommissionen har foretaget selvstændige analyser.Det fremgår ikke af talemanuskriptet for besvarelse af spørgsmål AC i samrådetden 20. juni. Udvalget har allerede fået en kopi heraf i forbindelse med svaretpå spørgsmål 600.For så vidt angår Produktivitetskommissionens arbejde vedrørende produktivi-teten på jernbaneområdet, så kan jeg kan læse de samme henvisninger i mate-rialet fra Produktivitetskommissionen, som Transportudvalgets medlemmerkan. Som jeg forstår det materiale, Kommissionen hidtil har fremlagt, så erkilderne for så vidt angår passagertransport på jernbane det arbejde, som blevudført for Transportministeriet af BCG i 2009 og Quartz+Co i 2011. Der er så-ledes mig bekendt ikke kommet noget nyt frem i forbindelse med Kommissio-nens arbejde.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr
Kopi af transportministerens besvarelse af spørgsmål AC 20. juni2013:Spørgsmål ACHvilke initiativer agter regeringen at iværksætte, som opfølgning på Produk-tivitetskommissionens klare anbefaling om at togdriften på flere regionale ogintercity- jernbanelinger skal sendes i udbud?Svar”Jeg har med interesse læst Produktivitetskommissionens rapport. Jernbane-drift er et vanskeligt emne, og desværre holder Produktivitetskommissionensanalyser her ikke til målstregen.Jeg er enig i, at passagertrafikken på jernbanen har et væsentligt produktivi-tetsproblem, da jernbanen på mange strækninger ikke er konkurrencedygtigmed bilen, hverken for så vidt angår tid eller omkostninger. Spørgsmålet er,hvad man kan og skal gøre ved det.Produktivitetskommissionen foreslår, at togdriften på flere regional- og interci-tylinjer skal sendes i udbud.Det kan man mene. Men hvis man mener det, så synes jeg også, at man skylderat forholde sig til den forbedring af effektiviteten i togdriften, som DSB gen-nemfører i disse år. Det gør Produktivitetskommissionen ikke.Når DSB kommer i mål med sin genopretningsplan i 2014, så vil de faktisk ha-ve løftet produktiviteten lige så meget, som man ville opnå ved udbud i følgeProduktivitetskommissionen. DSB er endnu ikke i mål, men de er dog kommetto tredjedele af vejen, og de har konkrete planer og aftaler for den sidste tredje-del.Produktivitetskommissionen bygger sin anbefaling på en konsulentrapportudarbejdet af Boston Consulting Group, BCG, på baggrund af DSB's økonomi i2007.Det var en omfattende analyse af mulige strategier jernbanen, som blev lavetfor Transportministeriet.BCG fandt, at man ved at udbyde al togtrafik kunne opnå en effektivisering påmellem 400 og 650 mio. kr. årligt alt efter, hvilken udbudsstrategi man valgte.Produktivitetskommissionen skønner, at der på jernbanen skulle være mulig-hed for at realisere en årlig bruttogevinst på mellem 0,9 og 1,3 mia. kr. ved ud-bud af DSB’s trafik. Men herfra skal man trække omkostninger til udbud af
Side 2/4
trafikken, styring af operatøren og tab af samdriftsfordele på op til flere hund-rede millioner kroner. Så nettobesparelsen er væsentlig lavere, sådan somBCG’s tal også viste.Produktivitetskommissionen nævner ikke, at der er kommet en ny ledelse iDSB, som er gået i gang med at effektivisere virksomheden.DSB vil ved udgangen af 2014 have gennemført en forbedring af økonomien på1 mia. kr. Det er med andre ord sammenligneligt med det potentiale på mellem0,9 og 1,3 mia. kr. som Produktivitetskommissionen har opgjort. Og hvor DSBsom sagt til dato allerede har realiseret to tredjedele.Hvis vi skal være meget præcise, så vil DSB ved udgangen af 2014 have realise-ret en ren effektivisering på over 600 mio. kr. i 2007 priser. Heraf kan en lilledel dog ikke direkte sammenlignes med BCG’s effektiviseringspotentiale.Men ved udgangen af 2014 vil DSB under alle omstændigheder have høstetstort set det økonomiske potentiale ved en fuld udbudsstrategi, som BCG an-slog til mellem 400 og 650 mio. kr.Jeg mener dog ikke, at DSB skal stoppe her. I den nye kontraktperiode skal viopstille klare mål for DSB. Og staten skal kunne gå ud af kontrakten med DSB,hvis DSB ikke opfylder dem. Og et af målene bliver, at DSB skal realisere eneffektivisering, der klart overstiger den maksimale gevinst ved en fuld udbuds-strategi, som BCG har anslået. Samtidig skal vi fortsat have øje for mulighedenaf, at andre operatører end DSB kører jernbanetrafik i Danmark. Det skal jegvende tilbage til under besvarelsen af næste samrådspørgsmål.Når man ser bort fra de direkte økonomiske aspekter, så vurderede BCG i øv-rigt også, at en intensiveret styringsstrategi af DSB er mindre risikabel i forholdtil forsyningssikkerheden end flere udbud.En god og stabil togdrift er af afgørende betydning for mobiliteten på de centra-le pendler-strækninger og i trafikken mellem landsdelene.Jeg er således glad for, at DSB i 2012 havde en rekord høj rettidighed, og atudviklingen ser ud til at være fortsat i 2013. Så DSB leverer allerede nu et bedreprodukt for færre penge.Jeg vil gerne takke medarbejderne i DSB og ledelsen, der har ydet en stor ind-sats i denne forbindelse.Det er også bemærkelsesværdigt, at Produktivitetskommissionen slet ikke om-taler den oplagte produktivitetsforbedring, der ligger i at investere i ny jernba-neinfrastruktur.
Side 3/4
Som jeg ser det, må mere effektive togoperatører og en mere effektiv jernbane-infrastruktur gå hånd i hånd.Regeringen har foreslået en timemodel på jernbanen, som fx vil skære rejseti-den mellem København og Århus ned til 2 timer og gøre landsdelstrafikkenyderst konkurrencedygtig ift. bilen.Timemodellen indebærer også forbedringer for yderligere 7 mio. togpassagererom året, der rejser regionalt på hovedbanenettet mellem Aarhus, Trekantom-rådet, Odense, Sønderjylland og Esbjerg.Det er et geografisk område med flere vækstcentre, hvor virksomheder etable-rer sig, og der er derfor et stort potentiale for udvikling af trafikken.Højere hastighed forøger produktiviteten på to måder.For det første skal der bruges færre tog og mindre personale til at producere detsamme transportarbejde, fordi togene kan nå at køre frem og tilbage flere gan-ge i løbet af en dag.For det andet sparer passagererne tid, da de kommer hurtigere frem. Vi får ettogprodukt med en højere kvalitet og en større værdi for passagererne. Samti-dig mindskes trængslen på vejnettet, da det hurtigere togprodukt tiltrækkerflere passagerer.Jeg er således enig i behovet for en højere produktivitet i jernbanepassagertra-fikken i Danmark. Produktivitetskommissionens analyser er dog mangelfulde.At det er afgørende at investere i infrastruktur, nævnes ikke. Kommissionenundlader også at fortælle om risiciene ved udbud, og at BCG peger på en effek-tivisering af DSB som en alternativ vej til højere produktivitet. Som sådan kanKommissionens anbefalinger ikke i sig selv give anledning til meget andet endærgrelse over en for overfladisk analyse.”
Side 4/4